Dit heeft de Nicholas Speeks, de baas van Mercedes-Benz China, deze week in Shanghai gezegd tegen journalisten. Hij denkt dat Mercedes dit jaar in China zal uitkomen op een kwart miljoen voertuigen en volgend jaar op driehonderdduizend. Vorig jaar verkocht Mercedes er 218 duizend exemplaren, wat een stijging van elf procent was ten opzichte van 2012. Daimler heeft inmiddels de rust hersteld door de twee concurrerende verkooporganisaties, namelijk die voor lokaal gebouwde en die voor geïmporteerde modellen, samen te voegen. Een van gevolgen daarvan, het verlagen van de prijzen als gevolg van de concurrentie, is daarmee voorbij.
Daimler verwacht dat China al volgend jaar zijn grootste afzetmarkt zal zijn. Er worden dit jaar dan ook honderd nieuwe dealerbedrijven geopend, waarmee het totaal in december zal liggen op 440 in tweehonderd Chinese steden. Mercedes-Benz introduceerde dit jaar in China de nieuwe CLA en de S-Klasse, waarvan volgens insiders ook een zesdeursversie zal worden uitgebracht. Verder arriveert er eind augustus ook de nieuwe C-Klasse. Donderdag (24 juli) werd bekendgemaakt dat het nieuwe model tegelijkertijd in Europa en China in de showrooms zal arriveren, in september. Mercedes rekent erop dat de Estate in China vijf tot tien procent zal bijdragen aan het marktaandeel van de C-Klasse. Voor deze carrosserievariant blijft Duitsland de grootste markt: bij de laatste generatie was de verhouding tussen de sedan en de touring er fiftyfifty. In Nederland ligt de verhouding rond 55:45.

Bij ons te lande wordt de diesel-hybride C-Klasse sedan verwacht op 6 oktober;  de touring is leverbaar vanaf december. In januari beleeft de benzine-hybride C-Klasse zijn wereldpremière op de autoshow in Detroit. De prijzen van de C-Klasse Estate beginnen net onder de veertig mille voor de C 180 met de 1.6-turbomotor. (HHemmes)