Eerste plus voor PSA Peugeot Citroën in drie jaar

PSA Peugeot Citroën heeft over de eerste jaarhelft een operationele winst geboekt van 477 miljoen euro. Dat is voor het eerst in drie jaar dat het Franse autobedrijf in de plus uitkomt. Een jaar geleden leed PSA nog een verlies van 100 miljoen.

De verbetering van de resultaten komt deels door de kostenbesparingen maar ook doordat Peugeot en Citroën hogere prijzen konden rekenen voor hun nieuwe auto’s. ‘’Na een lange periode in het rood plukken we nu de eerste vruchten van ons plan ‘Back in the Race’,” aldus een tevreden financieel directeur Jean-Baptiste de Chantillon. De omzet daalde in de eerste zes maanden van dit jaar met een bescheiden 0,4 procent naar 27,6 miljard maar dat zou te wijten zijn aan de hoge koers van de euro. PSA kon wel 5,5 procent meer auto’s verkopen, want niet alleen te danken is aan China maar dit keer ook nadrukkelijk aan de verbetering op de Europese markt.
Ook bij de collega’s van Renault gaan de zaken beter. Hier kwam over de eerste jaarhelft een nettowinst uit de bus van 801 miljoen euro terwijl dat vorig jaar nog beperkt bleef tot 97 miljoen. De omzet daalde ook bij deze Europese autofabrikant licht van 20,4 naar 19,8 miljard maar net als bij PSA verkocht Renault met 1,36 miljoen auto’s wel meer voertuigen. Renault heeft ook haar verwachting voor de Europese automarkt naar boven bijgesteld. De Fransen denken dat daar nu drie tot vier procent groei te halen is terwijl dat eerst een procentje minder was.

Eerste plus voor PSA Peugeot Citroën in drie jaar - Automobielmanagement.nl

Eerste plus voor PSA Peugeot Citroën in drie jaar

PSA Peugeot Citroën heeft over de eerste jaarhelft een operationele winst geboekt van 477 miljoen euro. Dat is voor het eerst in drie jaar dat het Franse autobedrijf in de plus uitkomt. Een jaar geleden leed PSA nog een verlies van 100 miljoen.

De verbetering van de resultaten komt deels door de kostenbesparingen maar ook doordat Peugeot en Citroën hogere prijzen konden rekenen voor hun nieuwe auto’s. ‘’Na een lange periode in het rood plukken we nu de eerste vruchten van ons plan ‘Back in the Race’,” aldus een tevreden financieel directeur Jean-Baptiste de Chantillon. De omzet daalde in de eerste zes maanden van dit jaar met een bescheiden 0,4 procent naar 27,6 miljard maar dat zou te wijten zijn aan de hoge koers van de euro. PSA kon wel 5,5 procent meer auto’s verkopen, want niet alleen te danken is aan China maar dit keer ook nadrukkelijk aan de verbetering op de Europese markt.
Ook bij de collega’s van Renault gaan de zaken beter. Hier kwam over de eerste jaarhelft een nettowinst uit de bus van 801 miljoen euro terwijl dat vorig jaar nog beperkt bleef tot 97 miljoen. De omzet daalde ook bij deze Europese autofabrikant licht van 20,4 naar 19,8 miljard maar net als bij PSA verkocht Renault met 1,36 miljoen auto’s wel meer voertuigen. Renault heeft ook haar verwachting voor de Europese automarkt naar boven bijgesteld. De Fransen denken dat daar nu drie tot vier procent groei te halen is terwijl dat eerst een procentje minder was.