China tikt Duitse fabrikanten op de vingers

Duitse autofabrikanten rekenen in China te hoge prijzen. De machtige overheidsinstantie NDRC dwingt de producenten van premiumwagens nu hun tarieven voor reparaties en vervangende onderdelen te verlagen.

In China wordt de markt voor luxe auto’s gedomineerd door Audi, BMW en Mercedes-Benz. De dochter van Volkswagen gaat in het premiumsegment aan kop en heeft reeds aangekondigd de prijzen van vervangende onderdelen tot 38 procent te zullen verlagen. Daarmee wil Audi onderstrepen dat zij samen met joint venture-partner FAW een proactieve koers vaart. De autofabrikant laat verder weten dat zij meewerkt aan verder onderzoek van de NDRC naar het prijsbeleid op het gebied van aftersales.

De Chinese overheid neemt overigens niet alleen de Duitse premium autofabrikanten onder de loep, maar ook Jaguar Land Rover. De Britten zijn inmiddels ook overgegaan tot prijsaanpassingen. De NDRC laat in een reactie weten dat andere autofabrikanten het voorbeeld van Audi en Jaguar Land Rover zullen volgen.
Brancheanalist Max Warburton verwacht niet dat de lagere prijzen een grote invloed zullen hebben op de winstgevendheid van de autofabrikanten. De marge op onderdelen bedraagt momenteel veertig procent bij een omzetaandeel van tien procent. Dit betekent dat er wel enige rek zit in de rentabiliteit van aftersales. Wel kan het overheidsbeleid er toe leiden dat investeringen in China extra nauwkeurig tegen het licht gehouden zullen worden. Immers, het is niet gezegd dat de regering in China afziet van nog meer bemoeienis en interventie.

Audi laat in een reactie weten dat zij de prijsverlagingen kan opvangen met een hoger inkoopaandeel voor lokale leveranciers. Verder zorgt schaalvergroting ervoor dat er met scherpere tarieven gerekend kan worden zonder dat dit de winstgevendheid aantast. "Wij geven de kostenvoordelen aan onze klanten door", aldus een woordvoerder van Audi.
Warburton verwacht dat BMW en Mercedes-Benz een identieke koers zullen varen. De uurtarieven waarmee de laatste autofabrikant in China rekent, zouden inmiddels met tot twintig procent zijn verlaagd. De overheidsdruk op Duitse autofabrikanten komt op een moment dat Chinese merken gestaag marktaandeel blijven verliezen. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar hebben zij vijf procent moeten inleveren. Chinese autofabrikanten hebben nu nog slechts 22 procent van de thuismarkt in handen. (bron: autointernationaal.nl)

China tikt Duitse fabrikanten op de vingers - Automobielmanagement.nl

China tikt Duitse fabrikanten op de vingers

Duitse autofabrikanten rekenen in China te hoge prijzen. De machtige overheidsinstantie NDRC dwingt de producenten van premiumwagens nu hun tarieven voor reparaties en vervangende onderdelen te verlagen.

In China wordt de markt voor luxe auto’s gedomineerd door Audi, BMW en Mercedes-Benz. De dochter van Volkswagen gaat in het premiumsegment aan kop en heeft reeds aangekondigd de prijzen van vervangende onderdelen tot 38 procent te zullen verlagen. Daarmee wil Audi onderstrepen dat zij samen met joint venture-partner FAW een proactieve koers vaart. De autofabrikant laat verder weten dat zij meewerkt aan verder onderzoek van de NDRC naar het prijsbeleid op het gebied van aftersales.

De Chinese overheid neemt overigens niet alleen de Duitse premium autofabrikanten onder de loep, maar ook Jaguar Land Rover. De Britten zijn inmiddels ook overgegaan tot prijsaanpassingen. De NDRC laat in een reactie weten dat andere autofabrikanten het voorbeeld van Audi en Jaguar Land Rover zullen volgen.
Brancheanalist Max Warburton verwacht niet dat de lagere prijzen een grote invloed zullen hebben op de winstgevendheid van de autofabrikanten. De marge op onderdelen bedraagt momenteel veertig procent bij een omzetaandeel van tien procent. Dit betekent dat er wel enige rek zit in de rentabiliteit van aftersales. Wel kan het overheidsbeleid er toe leiden dat investeringen in China extra nauwkeurig tegen het licht gehouden zullen worden. Immers, het is niet gezegd dat de regering in China afziet van nog meer bemoeienis en interventie.

Audi laat in een reactie weten dat zij de prijsverlagingen kan opvangen met een hoger inkoopaandeel voor lokale leveranciers. Verder zorgt schaalvergroting ervoor dat er met scherpere tarieven gerekend kan worden zonder dat dit de winstgevendheid aantast. "Wij geven de kostenvoordelen aan onze klanten door", aldus een woordvoerder van Audi.
Warburton verwacht dat BMW en Mercedes-Benz een identieke koers zullen varen. De uurtarieven waarmee de laatste autofabrikant in China rekent, zouden inmiddels met tot twintig procent zijn verlaagd. De overheidsdruk op Duitse autofabrikanten komt op een moment dat Chinese merken gestaag marktaandeel blijven verliezen. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar hebben zij vijf procent moeten inleveren. Chinese autofabrikanten hebben nu nog slechts 22 procent van de thuismarkt in handen. (bron: autointernationaal.nl)