Voor premiumfabrikanten zijn de risico’s nog enigszins behapbaar, zo concludeert professor Ferdinand Dudenhöffer, hoofd van het onderzoekinstituut CAR van de universiteit van Duisburg-Essen. In de eerste zes maanden van 2014 zijn in Rusland 1,23 miljoen personenauto’s verkocht, dat is 7,8 procent minder dan in dezelfde periode van 2013. Maar in de maand juni zakte de verkoop met 199 duizend eenheden in, ofwel met zeventien procent. De aangekondigde sancties tegen Rusland zullen niet eerder dan in de loop van volgende week effect hebben op de Russische economie maar als gevolg ervan moet met een grotere afzetdaling rekening worden gehouden.  Voor de tweede helft van het jaar rekenen de analisten van CAR in ieder geval op een duidelijke daling van de afzet. En voordat de Russische automarkt zich weer hersteld, zullen enkele jaren voorbijgaan. "Maar als de crisis in de komende twaalf maanden escaleert, moet met een herstelperiode tot 2020 worden gerekend", beweert Dudenhöffer. 
Van de volumefabrikanten is de nieuwe Opel Group het meest afhankelijk van Rusland.  Dat ligt ook aan de nieuwe samenstelling van de groep, die nu immers ook verantwoordelijk is voor Chevrolet in Rusland. De crisis dwarsboomt dus duidelijk de saneringsvoortgang van de Opel Group.
De volumemerken VW, Skoda, Seat van het Volkswagen-concern hebben in het jaar 2013 wereldwijd 5,88 miljoen eenheden verkocht. In Rusland ging het om 4,2 procent daarvan, dus om totaal 247 duizend eenheden. De grootste afhankelijkheid heeft Skoda want die verkoopt ruim twaalf procent van zijn productie in Rusland. Maar, in totaal zou de crisis voor het VW-concern nog wel te dragen zijn, ware het niet dat men juist aanzienlijk heeft geïnvesteerd in de vergroting van de capaciteit in Rusland. Volkswagen zit daarmee in Rusland op een capaciteit- en kostenprobleem dat het gehele concern belast. Ook Ford of Europe is met een kleine tien procent van z’n verkopen sterk afhankelijk van de Russische situatie.
Rusland is weliswaar belangrijk als markt voor premiumauto’s maar in het geheel gezien wordt dat belang vaak overschat, aldus CAR. Er werden 198 duizend premiumauto’s verkocht, dat is maar 2,7 procent van de wereldwijde afzet van premiumauto’s. Voor de Duitse premiumfabrikanten is de Rusland-crisis dus wel te overzien, vindt Dudenhöffer. Zelfs als de afzet extreem zou afnemen met bijvoorbeeld vijftig procent, maakt het voor de Duitse premiummerken nog maar een tot twee procent uit van hun volume. (bron: CAR / Automobilwoche)