De daling is nog groter dan de zeventien procent vermindering die zich in de maand juni al voordeed. Cumulatief over de eerste zeven maanden van 2014 zijn er in Rusland nu bijna tien procent minder auto’s verkocht dan vorig jaar. Daarmee lijkt een eind gekomen aan enkele jaren van vaak spectaculaire groeicijfers. "Het inzakken van de markt houdt aan en is in juli zelfs aanzienlijk erger geworden. De tendens verontrust ons, zeker omdat er op korte termijn geen zicht is op enige verbetering,” aldus Jörg Schreiber, voorzitter van de sectie auto-industrie bij de AEB. De malaise treft vooral Lada, de grootste producent, dat via moederbedrijf Avtovaz voor een groot deel in handen is van Renault-Nissan. Lada verkocht in juli niet meer dan 28 duizend auto’s en over de eerste zeven maanden bijna 221 duizend stuks. Avtovaz heeft recent al aangekondigd dat het liefst dertienduizend banen wil schrappen bij haar megafabriek in Togliatti. Franse analisten proberen inmiddels wel in beeld te brengen wat het instorten van de Russische automarkt zou kunnen betekenen voor Renault.

Zie ook ‘Russische markt kan 30 procent inzakken’