Dat meldt Automotive News op basis van berichtgeving van persbureau Bloomberg. Li Shufu (51) is behalve Volvo-baas ook de bestuursvoorzitter van eigenaar Geely Automobile Holdings Ltd.  In een interview zei hij:  "Een open markt is eerlijk voor ons en eerlijk voor iedereen. Het zou de marktwerking volledig zijn gang laten gaan en misschien zouden we dan beter ontwikkelen." De Chinese miljardair heeft zijn regering al eerder opgeroepen de buitenlandse autofabrikanten meer zeggenschap te geven over hun eigen zaken en daarmee de concurrentie aan te jagen waardoor de prijzen zullen dalen.
Het China Automotive Technology and Research Center, dat de regering helpt met het maken van beleid, heeft in juni gezegd dat het de regering voorstelt twee of drie vergunningen voor het fabriceren van elektrische auto’s  te verlenen aan niet-autofabrikanten. Voor de markt voor conventionele auto’s heeft Li ook aangedrongen op het verlagen van de regeldruk.  China eist van buitenlandse autofabrikanten dat zij samenwerken met lokale partijen en China stellen regels op die de zeggenschap van de betrokken buitenlandse bedrijven inperken.
Geely zakte over het eerste halfjaar met 29 procent in afzet tot zo’n 187 duizend eenheden. Het bedrijf wil zijn verkoopresultaten aanjagen door het aantal merken dat het verkoopt te reduceren. De regering heeft gezegd dat de eigen auto-industrie in China, dat maar liefst 110 merken kent, moet consolideren. Men heeft gedreigd met het intrekken van vergunningen aan autofabrikanten die voor oktober 2015 niet de minimale productieaantallen halen. De industrieminister Miao Wei heeft al in maart van dit jaar gezegd dat lokale autofabrikanten niet voldoende concurrerend zijn en niet de capaciteiten hebben om te exporteren. Hij zei ook dat de Chinese regering werkt aan plannen om de huidige grens van vijftig procent  van buitenlands eigendom van de autofabrikanten te schrappen.

Li zou ondernemers uit de informatietechnologie en andere industrieën willen verwelkomen in de Chinese auto-industrie. Hij vindt dat de opgeworpen drempels in de auto-industrie inmiddels aanpassing nodig hebben. Zijn bedrijf Geely was zeventien jaar geleden de eerste private autofabrikant in China. Het bedrijf heeft in 2010 Volvo Car gekocht van Ford voor 1,8 miljard dollar.

Het marktaandeel van de gezamenlijke Chinese merken daalde in de eerste helft van het jaar naar cumulatief 38 procent, drieënhalf procentpunt lager dan dezelfde periode van 2013, zo meldde de China Association of Automobile Manufacturers. De koepelorganisatie verwacht verder dat de verkopen van personenauto’s dit jaar 8,3 procent hoger zullen uitvallen dan in 2013. (bron: Bloomberg/Automotive News)