Avtovaz (Lada) schrapt nog tienduizenden banen

De Russische autogigant Avtovaz, die tegenwoordig grotendeels in handen is van Renault/Nissan, gaat de komende vijf jaar nog zeker 25.000 banen schrappen.

Nadat sinds begin dit jaar al 11.000 mensen zijn verdwenen, telt Avtovaz momenteel nog rond de 55.000 werknemers. Tegen 2020 moet dat teruggebracht zijn naar net 30.000. Ter vergelijking : in 2009 bood de autogigant nog aan 106.000 mensen werk.

Dat heeft financieel directeur Evgeny Bilinin laten weten tijdens de Autosalon van Moskou. Avtovaz heeft als producent van Lada zwaar te lijden onder het instorten van de automarkt in Rusland. Volgens de topman gaan er bij de nieuwe reorganisatie minstens zoveel ‘witte boorden’ als fabrieksarbeiders uit. ‘’Dit betreft net zo zeer de ingenieurs als de monteurs.” Bilinin denkt het kantoorpersoneel daarmee terug te brengen van 13.000 nu naar 5.000 over een jaar over vijf.

In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er in Rusland net een miljoen auto’s verkocht. Dat steekt schril af tegen de 2,6 tot bijna 3 miljoen die er de afgelopen drie jaar in die periode bij de dealer weg reden. Bovendien verliest Lada ook nog eens voortdurend marktaandeel aan de buitenlandse concurrentie. Het merk hoopt het tij de komende tijd te keren door met steun van Renault/Nissan een reeks nieuwe modellen te lanceren.

Avtovaz (Lada) schrapt nog tienduizenden banen - Automobielmanagement.nl

Avtovaz (Lada) schrapt nog tienduizenden banen

De Russische autogigant Avtovaz, die tegenwoordig grotendeels in handen is van Renault/Nissan, gaat de komende vijf jaar nog zeker 25.000 banen schrappen.

Nadat sinds begin dit jaar al 11.000 mensen zijn verdwenen, telt Avtovaz momenteel nog rond de 55.000 werknemers. Tegen 2020 moet dat teruggebracht zijn naar net 30.000. Ter vergelijking : in 2009 bood de autogigant nog aan 106.000 mensen werk.

Dat heeft financieel directeur Evgeny Bilinin laten weten tijdens de Autosalon van Moskou. Avtovaz heeft als producent van Lada zwaar te lijden onder het instorten van de automarkt in Rusland. Volgens de topman gaan er bij de nieuwe reorganisatie minstens zoveel ‘witte boorden’ als fabrieksarbeiders uit. ‘’Dit betreft net zo zeer de ingenieurs als de monteurs.” Bilinin denkt het kantoorpersoneel daarmee terug te brengen van 13.000 nu naar 5.000 over een jaar over vijf.

In de eerste vijf maanden van dit jaar werden er in Rusland net een miljoen auto’s verkocht. Dat steekt schril af tegen de 2,6 tot bijna 3 miljoen die er de afgelopen drie jaar in die periode bij de dealer weg reden. Bovendien verliest Lada ook nog eens voortdurend marktaandeel aan de buitenlandse concurrentie. Het merk hoopt het tij de komende tijd te keren door met steun van Renault/Nissan een reeks nieuwe modellen te lanceren.