Dat zegt onder anderen autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer van het Duitse CAR-instituut. Er zijn diverse redenen te noemen. Na de economische crisis van 2008/2009 is in veel regio’s van de wereld een inhaalslag gemaakt en veel mensen kochten weer een nieuwe auto. Maar dat effect is uitgewerkt en er treedt normalisatie op. Analist Peter Fuss van Ernst & Young zegt in Automobilwoche: "Het is goed mogelijk dat we het hoogtepunt van het wereldwijde herstel al achter ons hebben.  Op de markten VS en China draait de handel op volle toeren, maar de groei in het rijk van de opkomende zon neemt af, ook al is die nu nog erg goed.  Daar komt bij dat de Chinese autoriteiten de praktijken van de onderdelenprijzen van buitenlandse concerns en hun Chinese partners onder de loep nemen. "China is theoretisch het grootste risico, ook omdat de betekenis van (de omvang van) de Chinese markt zo enorm geworden is", aldus een ander analist Jürgen Pieper van Bankhaus Metzler. Maar de problemen bij de onderdelen zouden volgens hem nog niet ‘dramatisch’ zijn.
Tot de onzekere factoren behoren ook nog het conflict in Oost-Oekraïne en de handelsoorlog tussen het westen en Rusland – en die kan nog erger worden. De Russische automarkt is al ingezakt en de autobusiness-expert Dudenhöffer ziet ook negatieve gevolgen voor de conjunctuur in West-Europa. Het zou goed kunnen dat de consumenten uit angst voor escalatie en een onzekere toekomst geen grote aankopen meer doen.  "We mogen Rusland en Oekraïne niet geïsoleerd zien", zei Matthias Wissmann van de koepelorganisatie VDA (Verband der Deutschen Automobilindustrie) dinsdag 2 september in Berlijn. Dat thema heeft zijn invloed op de psychologie van de internationale markten, denkt hij.  Maar ook de grote Europese markten voor personenauto’s Frankrijk en Italië zouden weer terug in zwaar weer kunnen komen en in belangrijke opkomende markten loopt de groei inmiddels terug – met name in Brazilië dat in grootte de vierde markt van de wereld is.
In de afgelopen jaren hebben de autofabrikanten zich in toenemende mate gericht op de uitbouw van hun internationale business. In Europa is er wel sprake van enig herstel na de crisis maar de verkoopcijfers liggen nog steeds op een historisch laag niveau. De Duitse markt is stabiel, over dit jaar wordt een afzet van zo’n drie miljoen eenheden verwacht. Maar de groei gaat vooral naar de zakenauto’s en de private aankopen lopen terug.  Bovendien woedt er in Duitsland en West-Europa een hevige prijsconcurrentie. De sterke euro drukt het resultaat van de overzeese zaken.

Niet voor niets is het motto nu: in goede tijden maatregelen nemen, dus de kosten moeten nu omlaag. Het VW-concern heeft zijn kernmerk Volkswagen al opdracht gegeven miljarden te bezuinigen omdat de winstgevendheid te wensen overlaat. Hetzelfde gebeurt al bij Daimler en BMW bezuinigt ook, zij het op een kleinere schaal.
Boven dit alles, zit de branche ook nog in een fundamentele omschakeling met de twee grote thema’s alternatieve aandrijvingen en connectiviteit. Daardoor betreden ook andere partijen (zoals Google) de markt. Maar die toekomstige technologieën hebben op de eerste plaats één ding nodig, namelijk heel veel geld voor research en ontwikkeling. (bron: automobilwoche / dpa)