Daarmee worden in de VS ook al zes maanden aan een stuk maandelijks meer auto’s verkocht dan in het jaar ervoor. Chrysler voert de lijst aan door twintig procent meer te verkopen dan in augustus 2013. Het zusterbedrijf van Fiat doet het daarmee dubbel zo goed als waar marktanalisten op hadden gerekend. Nissan volgt als tweede met een toename van 11,5 procent terwijl Ford met een groei van 0,4 procent ook nog net in de plus zit. General Motors moest echter vergeleken bij augustus vorig jaar 1,2 procent inleveren, waarbij de vele slechte publiciteit rond de terugroepacties mogelijk een rol hebben gespeeld. Zowel GM als Chrysler melden dat vooral pick-ups het uitstekend doen, wat goed is voor de winstcijfers omdat op die auto’s een hogere marge wordt gemaakt. De autoverkopen zijn in de VS goed voor ongeveer een vijfde deel van alle consumentenbestedingen. Ze worden daarom ook gezien als een belangrijke graadmeter voor de economie.

Jeep redt Chrysler

Chrysler heeft in de VS in de maand augustus dus twintig procent meer auto’s aan de man gebracht dan in augustus 2013. We moeten wel aantekenen dat de groei van het Chrysler-concern vooral te danken is aan Jeep, dat 49 procent wist te plussen. Het pick-up merk Ram trok 39 procent meer klanten. Bij zustermerk Chrysler daalden de verkopen, evenals bij Fiat, dat sinds kort het moederbedrijf van Chrysler is. Dat komt vanwege een gedwongen tijdelijke verkoopstop voor de 500L.
In tegenstelling tot het Chrysler-concern nam de verkoop van GM vorige maand met 1,2 procent af. Met name de merken Buick en Cadillac hadden het moeilijk. De verkoop van de pick-up modellen van Chevrolet en GMC ging wel gesmeerd. Ford leverde met zijn sedans iets in, maar kon dit compenseren met de populaire F-150 pick-up. Opvallend is dat de successtory van Tesla op de thuismarkt een beetje over lijkt te zijn. Dit jonge merk zag zijn verkopen met een relatief forse 22 procent dalen.
Toyota zag de verkopen in de VS met zeven procent toenemen, dochter Lexus wist zelfs tien procent te plussen. Concurrent Nissan groeide nóg sneller (+15 procent) maar deed het minder goed met luxelabel Infiniti, dat 23 procent minder klanten trok. Hetzelfde beeld zien we bij Honda: het hoofdmerk wist meer auto’s te verkopen (+ 2 procent), maar het premiummerk Acura deed het met een min van negen procent minder goed. Mazda, Mitsubishi en Subaru wisten allemaal meer auto’s te verkopen. Hun groei bedroeg elf, 29 resp. 22 procent. De Aziatische collega’s van Hyundai en Kia trokken zes resp. vijf procent meer klanten. Om de cirkel hier rond te maken: op concernniveau kwam de groei van Toyota op 6,3 procent uit. Dit lagere cijfer is het gevolg van de slechte prestatie van jeugdmerk Scion, waarvan de afzet twintig procent kelderde.

In het Europese kamp zien we een plus van 22 procent voor Audi. Porsche boekte zelfs 37 procent hogere verkopen. Gelukkig maar, want moederbedrijf Volkswagen blijft het slecht doen op de Amerikaanse markt. Dit merk leverde dertien procent in. Van ‘Jantje lacht, Jantje huilt’ is ook sprake bij BMW, maar dan andersom. Het hoofdmerk doet het goed met een plus van elf procent, maar Mini werd geconfronteerd met een zeventien procent lagere afzet. Mercedes-Benz groeide even hard als de Beierse concurrent en had geen last van een kwakkeldochter: Smart wist de verkopen met 34 procent op te voeren. Dat Volvo hard toe is aan de nieuwe XC90, bewijzen de Amerikaanse augustusverkopen want die namen met tien procent af.

De show op de Amerikaanse markt werd afgelopen maand gestolen door Maserati want dat verkocht 228 procent meer auto’s en kwam uit op 1.233 registraties. (bron: autointernationaal)