Van de vijf grootste markten noteerde Spanje de sterkste groei: 25,9 procent. De toename is deels te danken aan stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid. Duitsland en Groot-Brittannië kwamen uit op plus 5,2, respectievelijk 5,6 procent. De vroegere zorgenkindjes Griekenland (+21.6%), Portugal (+31.7%) en Ierland (+30.0%) noteerden nette resultaten. Nederland behoort tot de weinige uitzonderingen, met een terugval van vijf procent. Opmerkelijk: 22 van de 29 landen die JATO analyseerde, beleefden een betere septembermaand qua autoverkoop dan in 2013. Gemeten over heel 2014 scoren zelfs 24 van de 29 landen beter dan de eerste negen maanden van afgelopen jaar.
Bij de merken ging het de top-tien afgelopen september voor de wind: negen van de tien best lopende labels scoorden in de plus. Volkswagen en Ford behielden hun leidende positie. Vooral de Golf (+19.3%) en Polo (+32.0%) vonden gretig aftrek, waarmee VW zijn marktaandeel opnieuw kon vergroten. Skoda wist met nieuwe modellen in de top-tien te blijven, ofschoon verkooptopper Octavia uit ‘het linker rijtje’ viel. Met dank aan de sterk verkopende Fiesta (tweede plaats) wist Ford runner up te blijven. Bij de Franse merken was er afgelopen maand vooral voor Peugeot goed nieuws. De recente modellen 308, 2008 en 108 slaan goed aan en hielpen het merk van zes naar vijf te klimmen.
Budgetmerk Dacia staat niet bij de beste tien maar rukt wel snel op. De groeiende vraag naar value for money resulteerde in 29% meer verkochte auto’s dan in september 2013. Bij de Japanse merken wist Mazda (nieuwe 3, cross-over CX-5) bijna 22 procent te plussen, terwijl de plug-in-versie van de Outlander bij Mitsubishi de verkoop met ruim 65 procent deed stijgen. Ook de Audi A3 deed het leuk (23.5% meer, sterkste groeier bij de modellentoptien), terwijl concerngenoot Seat blij werd van de nieuwe Leon (plus 60,8 procent). De Opel/Vauxhall Mokka lijkt voorlopig eveneens een schot in de roos (+117.3%). In het premium segment blijkt de elektrische Tesla Model S een grote verleider: de verkoopaantallen overtreffen die van de Audi A8, BMW 7-serie en Jaguar XJ. In de vergelijking september-september moet de Model S alleen de Mercedes-Benz S-Class (+151.2%) voor zich dulden.
Merk |
Sep_14 |
Sep_13 |
% change Sep |
Sep YtD_14 |
Sep YtD_13 |
% change YtD |
VOLKSWAGEN |
147,030 |
136,872 |
+7.4% |
1,212,823 |
1,162,885 |
+4.3% |
FORD |
104,124 |
98,424 |
+5.8% |
747,604 |
708,634 |
+5.5% |
OPEL/VAUXHALL |
92,934 |
87,859 |
+5.8% |
683,890 |
633,805 |
+7.9% |
RENAULT |
78,573 |
73,037 |
+7.6% |
656,949 |
593,596 |
+10.7% |
PEUGEOT |
74,128 |
66,871 |
+10.9% |
599,476 |
562,449 |
+6.6% |
BMW |
69,243 |
70,624 |
-2.0% |
506,583 |
486,762 |
+4.1% |
MERCEDES |
68,976 |
63,377 |
+8.8% |
497,649 |
478,022 |
+4.1% |
AUDI |
68,487 |
66,646 |
+2.8% |
557,083 |
534,553 |
+4.2% |
CITROEN |
55,983 |
51,616 |
+8.5% |
469,886 |
458,561 |
+2.5% |
FIAT |
52,659 |
50,678 |
+3.9% |
453,637 |
445,446 |
+1.8% |