Lincoln maakt ommezwaai

Mark Fields, de nieuwe topman van het Amerikaanse autoconcern Ford, heeft grootse plannen met het ondergeschoven kindje Lincoln. Hij pompt de komende jaren miljarden dollars in het verstofte merk om de strijd aan te kunnen gaan met topmerken als BMW en Mercedes-Benz.

De komende vijf jaar wil Fields tot vijf miljard dollar steken in de ontwikkeling van nieuwe Lincoln modellen en de herpositionering van het merk. De basis van de plannen is de ontwikkeling van één platform waar alle toekomstige automodellen op gebouwd kunnen worden.

Hoeveel dit niet met zoveel woorden wordt gezegd, betekent dit dat Lincoln voor wat betreft zijn sedans terugkeert naar achterwielaandrijving. De huidige modellen zijn technisch verwant aan de Ford Fusion/Mondeo of de eerste generatie Volvo S80.
Lincoln, sinds 1922 in handen van Ford, kampt al decennia lang met een oubollig imago en dalende verkopen. Het merk verkocht vorig jaar nog geen 82 duizend auto’s, minder dan de helft vergeleken met de 187 duizend in 1998. Alan Mulally, de voorganger van Fields die in juli aftrad, zou overwogen hebben helemaal te stoppen met Lincoln. Hij wilde zich liever concentreren op het merk Ford.

Hoewel deze beslissing de autofabrikant geen windeieren heeft gelegd (Ford staat er immers goed bij), is het een feit dat het concern veel winstkansen laat liggen in het premiumsegment door Lincoln geen eigen platform te gunnen. Fields is zich hier van bewust en trekt dus zijn knip. (Bron: Autointernationaal)

Lincoln maakt ommezwaai - Automobielmanagement.nl

Lincoln maakt ommezwaai

Mark Fields, de nieuwe topman van het Amerikaanse autoconcern Ford, heeft grootse plannen met het ondergeschoven kindje Lincoln. Hij pompt de komende jaren miljarden dollars in het verstofte merk om de strijd aan te kunnen gaan met topmerken als BMW en Mercedes-Benz.

De komende vijf jaar wil Fields tot vijf miljard dollar steken in de ontwikkeling van nieuwe Lincoln modellen en de herpositionering van het merk. De basis van de plannen is de ontwikkeling van één platform waar alle toekomstige automodellen op gebouwd kunnen worden.

Hoeveel dit niet met zoveel woorden wordt gezegd, betekent dit dat Lincoln voor wat betreft zijn sedans terugkeert naar achterwielaandrijving. De huidige modellen zijn technisch verwant aan de Ford Fusion/Mondeo of de eerste generatie Volvo S80.
Lincoln, sinds 1922 in handen van Ford, kampt al decennia lang met een oubollig imago en dalende verkopen. Het merk verkocht vorig jaar nog geen 82 duizend auto’s, minder dan de helft vergeleken met de 187 duizend in 1998. Alan Mulally, de voorganger van Fields die in juli aftrad, zou overwogen hebben helemaal te stoppen met Lincoln. Hij wilde zich liever concentreren op het merk Ford.

Hoewel deze beslissing de autofabrikant geen windeieren heeft gelegd (Ford staat er immers goed bij), is het een feit dat het concern veel winstkansen laat liggen in het premiumsegment door Lincoln geen eigen platform te gunnen. Fields is zich hier van bewust en trekt dus zijn knip. (Bron: Autointernationaal)