Winststijging Porsche gering in verhouding tot omzet

Porsche heeft in de eerste negen maanden van dit jaar bijna 136 duizend nieuwe auto’s weten te verkopen, dat is dertien procent meer dan in dezelfde periode van 2013. De omzet liep met zeventien procent op naar 12,2 miljard euro, maar de winststijging steeg met slechts twee procent, naar 1,93 miljard.

Opvallend element in het kwartaalbericht is dat Porsche met 22 duizend man zestien procent meer werknemers telt dan in oktober 2013. Financieel directeur Lutz Meschke denkt dat de winstgevendheid nog altijd uitstekend is, maar zowel hij als bestuursvoorzitter Matthias Müller wijzen daarbij wel op de hoge ontwikkelingskosten die de winst onder druk houden. Porsche moet onder meer veel geld uitgeven aan de emissie-regels die volgens Müller ‘vooral voor een fabrikant van sportwagens een uitdaging betekenen.’ Daarnaast kost ook de snelle opkomst van moderne plug-in hybride auto’s de VW-dochter veel geld, zeker omdat Porsche volgens Müller nadrukkelijk heeft gekozen voor een pioniersrol. "Met de Cayenne S E-Hybrid, de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder bieden we nu al drie plug-ins, daarmee zijn we het enige merk in het premium segment ter wereld die dat doet. We sturen daarmee een duidelijke boodschap naar klanten over de hele wereld en geven tegelijk een duidelijke input in het openbare debat over het terugdringen van de CO2-uitstoot."

 

 

Winststijging Porsche gering in verhouding tot omzet - Automobielmanagement.nl

Winststijging Porsche gering in verhouding tot omzet

Porsche heeft in de eerste negen maanden van dit jaar bijna 136 duizend nieuwe auto’s weten te verkopen, dat is dertien procent meer dan in dezelfde periode van 2013. De omzet liep met zeventien procent op naar 12,2 miljard euro, maar de winststijging steeg met slechts twee procent, naar 1,93 miljard.

Opvallend element in het kwartaalbericht is dat Porsche met 22 duizend man zestien procent meer werknemers telt dan in oktober 2013. Financieel directeur Lutz Meschke denkt dat de winstgevendheid nog altijd uitstekend is, maar zowel hij als bestuursvoorzitter Matthias Müller wijzen daarbij wel op de hoge ontwikkelingskosten die de winst onder druk houden. Porsche moet onder meer veel geld uitgeven aan de emissie-regels die volgens Müller ‘vooral voor een fabrikant van sportwagens een uitdaging betekenen.’ Daarnaast kost ook de snelle opkomst van moderne plug-in hybride auto’s de VW-dochter veel geld, zeker omdat Porsche volgens Müller nadrukkelijk heeft gekozen voor een pioniersrol. "Met de Cayenne S E-Hybrid, de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder bieden we nu al drie plug-ins, daarmee zijn we het enige merk in het premium segment ter wereld die dat doet. We sturen daarmee een duidelijke boodschap naar klanten over de hele wereld en geven tegelijk een duidelijke input in het openbare debat over het terugdringen van de CO2-uitstoot."