Nieuw financieel risico voor Porsche door schadeclaims

De holding Porsche SE kan een boete krijgen en eventueel financieel gewin kan in beslag worden genomen als een rechtszaak tegen de twee voormalige directeuren Wiedeking en Härter over vermeende marktmanipulatie inderdaad eindigt in een veroordeling.

Dit meldt Financial Times. Tot dusver heeft Porsche altijd gezegd dat het strafrechtelijk onderzoek alleen de voormalige directeuren en leden van de raad van toezicht aanging,  niet het bedrijf zelf.

Na jaren van slepende schadeclaims en onderzoekingen in verband met de mislukte overname van Volkswagen door Porsche in 2008, dachten veel investeerders inmiddels dat de zaak zich keerde in het voordeel van Porsche. Hedge funds klagen Porsche in verschillende zaken in Duitsland aan en claimen daarbij in totaal vijf miljard euro aan schadevergoeding. De rechtszaken boeken weinig vooruitgang, maar het risico dat een strafrechter Porsche kán veroordelen om alle economische voordeel uit de vermeende marktmanipulatie terug te geven, is een nieuwe potentiële zorg voor investeerders in Porsche Holding SE.
De twee betrokken directeuren, ceo Wendelin Wiedeking en cfo Holger Härter, moeten volgend jaar voor de rechtbank verschijnen in verband met hun handelen ten tijde van hun pogingen om aandelen Volkswagen in handen te krijgen. Zij zouden daarbij de markt hebben gemanipuleerd, iets wat beide heren ontkennen. In september hebben aanklagers in Stuttgart hun oorspronkelijke onderzoek uitgebreid en focussen nu op een persbericht van 26 oktober 2008. Dat handelde over het aantal VW-aandelen en sommige opties die Porsche in bezit zei te hebben en over het plan van Porsche om Volkswagen over te nemen. Als gevolg van dit bericht probeerden hedge funds, die hadden gewed op een daling van de koers van het aandeel VW, in hoog tempo hun positie verbeteren door aandelen VW te verwerven.  Als gevolg daarvan steeg het aandeel VW in korte tijd tot extreem grote hoogte, wat Volkswagen zelfs even tot het bedrijf met de hoogste marktwaarde in de wereld maakte. De aanklagers zoeken nu uit of Porsche in dat desbetreffende bericht heeft nagelaten alle informatie over zijn positie op het vlak van de zogenoemde put options te communiceren. Met dat nalaten zou Porsche de markt hebben gemanipuleerd.  De hedge funds zeggen namelijk dat, áls zij hadden geweten dat Porsche zoveel put options op de aandelen VW bezat, zij niet zo in paniek geraakt zouden zijn en dan zou de hele toestand niet zijn ontstaan. De fondsen zeggen dat de hele affaire hun miljarden heeft gekost.

Nu kunnen in de Duitse wetgeving  alleen mensen worden aangeklaagd en niet bedrijven. Maar als de directeuren schuldig worden bevonden van schending van de regels dan kan het bedrijf wel een boete krijgen van maximaal tien miljoen euro. Bovendien zegt Duitse wet dat de boete het voordeel dat de overtreder van zijn actie heeft gehad, moet overtreffen. In dat geval mag de boete het maximum van tien miljoen overtreffen.

Porsche SE heeft nu in een tussenbericht gezegd dat, als er meer aanklachten komen tegen de twee directeuren naar aanleiding van het persbericht van 26 oktober 2008 en als zij schuldig worden bevonden, het mogelijk is dat een economisch voordeel als gevolg van de desbetreffende actie kan worden teruggevorderd.  Porsche heeft altijd verklaard dat men handelde in overeenstemming met de Duitse wetgeving en dat men niet verplicht was informatie te geven over de put options.

Het hele plan van Porsche om VW over te nemen, is destijds overigens schromelijk mislukt en de zaak draaide zich honderdtachtig graden om. Het gevolg was uiteindelijk dat Volkswagen in 2012 juist Porsche overnam, dat wil zeggen de autofabrikant Porsche in Stuttgart.    

Het gewicht van de juridische risico’s in verband met deze zaak heeft jarenlang zijn weerslag gehad op het aandeel Porsche SE. De aandelen zijn voor 50,7 procent in bezit van Volkswagen Group. Porsche SE heeft eerder verklaard van plan te zijn een portfolio op te bouwen van andere investeringen in de automotive sector.

Porsche SE wordt bestuurd door leden van de families Porsche en Piëch, die alle stemrecht in handen hebben.  Leden van de raad van toezicht van sportwagenfabrikant Porsche, inclusief Wolfgang Porsche en Ferdinand Piëch, worden ook onderzocht. Zij zouden de marktmanipulatie kunnen hebben toegelaten. Er zijn tegen hen geen aanklachten ingediend en zij ontkennen ook dat zij verkeerd zouden hebben gehandeld.  (Bron: FT)

 

 

 

 

Nieuw financieel risico voor Porsche door schadeclaims - Automobielmanagement.nl

Nieuw financieel risico voor Porsche door schadeclaims

De holding Porsche SE kan een boete krijgen en eventueel financieel gewin kan in beslag worden genomen als een rechtszaak tegen de twee voormalige directeuren Wiedeking en Härter over vermeende marktmanipulatie inderdaad eindigt in een veroordeling.

Dit meldt Financial Times. Tot dusver heeft Porsche altijd gezegd dat het strafrechtelijk onderzoek alleen de voormalige directeuren en leden van de raad van toezicht aanging,  niet het bedrijf zelf.

Na jaren van slepende schadeclaims en onderzoekingen in verband met de mislukte overname van Volkswagen door Porsche in 2008, dachten veel investeerders inmiddels dat de zaak zich keerde in het voordeel van Porsche. Hedge funds klagen Porsche in verschillende zaken in Duitsland aan en claimen daarbij in totaal vijf miljard euro aan schadevergoeding. De rechtszaken boeken weinig vooruitgang, maar het risico dat een strafrechter Porsche kán veroordelen om alle economische voordeel uit de vermeende marktmanipulatie terug te geven, is een nieuwe potentiële zorg voor investeerders in Porsche Holding SE.
De twee betrokken directeuren, ceo Wendelin Wiedeking en cfo Holger Härter, moeten volgend jaar voor de rechtbank verschijnen in verband met hun handelen ten tijde van hun pogingen om aandelen Volkswagen in handen te krijgen. Zij zouden daarbij de markt hebben gemanipuleerd, iets wat beide heren ontkennen. In september hebben aanklagers in Stuttgart hun oorspronkelijke onderzoek uitgebreid en focussen nu op een persbericht van 26 oktober 2008. Dat handelde over het aantal VW-aandelen en sommige opties die Porsche in bezit zei te hebben en over het plan van Porsche om Volkswagen over te nemen. Als gevolg van dit bericht probeerden hedge funds, die hadden gewed op een daling van de koers van het aandeel VW, in hoog tempo hun positie verbeteren door aandelen VW te verwerven.  Als gevolg daarvan steeg het aandeel VW in korte tijd tot extreem grote hoogte, wat Volkswagen zelfs even tot het bedrijf met de hoogste marktwaarde in de wereld maakte. De aanklagers zoeken nu uit of Porsche in dat desbetreffende bericht heeft nagelaten alle informatie over zijn positie op het vlak van de zogenoemde put options te communiceren. Met dat nalaten zou Porsche de markt hebben gemanipuleerd.  De hedge funds zeggen namelijk dat, áls zij hadden geweten dat Porsche zoveel put options op de aandelen VW bezat, zij niet zo in paniek geraakt zouden zijn en dan zou de hele toestand niet zijn ontstaan. De fondsen zeggen dat de hele affaire hun miljarden heeft gekost.

Nu kunnen in de Duitse wetgeving  alleen mensen worden aangeklaagd en niet bedrijven. Maar als de directeuren schuldig worden bevonden van schending van de regels dan kan het bedrijf wel een boete krijgen van maximaal tien miljoen euro. Bovendien zegt Duitse wet dat de boete het voordeel dat de overtreder van zijn actie heeft gehad, moet overtreffen. In dat geval mag de boete het maximum van tien miljoen overtreffen.

Porsche SE heeft nu in een tussenbericht gezegd dat, als er meer aanklachten komen tegen de twee directeuren naar aanleiding van het persbericht van 26 oktober 2008 en als zij schuldig worden bevonden, het mogelijk is dat een economisch voordeel als gevolg van de desbetreffende actie kan worden teruggevorderd.  Porsche heeft altijd verklaard dat men handelde in overeenstemming met de Duitse wetgeving en dat men niet verplicht was informatie te geven over de put options.

Het hele plan van Porsche om VW over te nemen, is destijds overigens schromelijk mislukt en de zaak draaide zich honderdtachtig graden om. Het gevolg was uiteindelijk dat Volkswagen in 2012 juist Porsche overnam, dat wil zeggen de autofabrikant Porsche in Stuttgart.    

Het gewicht van de juridische risico’s in verband met deze zaak heeft jarenlang zijn weerslag gehad op het aandeel Porsche SE. De aandelen zijn voor 50,7 procent in bezit van Volkswagen Group. Porsche SE heeft eerder verklaard van plan te zijn een portfolio op te bouwen van andere investeringen in de automotive sector.

Porsche SE wordt bestuurd door leden van de families Porsche en Piëch, die alle stemrecht in handen hebben.  Leden van de raad van toezicht van sportwagenfabrikant Porsche, inclusief Wolfgang Porsche en Ferdinand Piëch, worden ook onderzocht. Zij zouden de marktmanipulatie kunnen hebben toegelaten. Er zijn tegen hen geen aanklachten ingediend en zij ontkennen ook dat zij verkeerd zouden hebben gehandeld.  (Bron: FT)