Arbeidsonrust dreigt in Franse Toyota fabriek

In de grote Toyota fabriek in het Noordfranse Onnaing bij Valenciennes dreigt arbeidsonrust nu de bonden en de directie het bij lange na niet eens kunnen worden over de nieuwe salarissen en andere arbeidsvoorwaarden.

In de eerste plaats eist de grootste vakbond CGT een minimumloon van 1.700 euro per maand terwijl dat nu niet meer dan 1.200 euro is. Bovendien wil de CGT dat alle ruim 3.000 werknemers er twee procent ofwel gemiddeld drie euro per uur bij krijgen. De directie heeft ‘als laatste bod’ een loonsverhoging van 1,6 procent voorgesteld maar dat is dan wel inclusief de persoonlijke toeslagen. Volgens de directie krijgt iedere werknemer er daarmee 300 euro per jaar bij.

De bonden ergeren zich echter ook aan het feit dat Toyota in Japan de Franse fabriek volgens hen uitknijpt. Zo is de vestiging in Onnaing verplicht dure onderdelen bij het Japanse moederbedrijf te kopen en wordt aan de andere kant de interne prijs van de Yaris kunstmatig op 10.000 euro gehouden terwijl de klant er 15.000 euro voor moet neertellen.  ‘’Op die manier financieren wij mooi de goede resultaten van Toyota in de wereld,” aldus een woordvoerder van de CGT.

Arbeidsonrust dreigt in Franse Toyota fabriek - Automobielmanagement.nl

Arbeidsonrust dreigt in Franse Toyota fabriek

In de grote Toyota fabriek in het Noordfranse Onnaing bij Valenciennes dreigt arbeidsonrust nu de bonden en de directie het bij lange na niet eens kunnen worden over de nieuwe salarissen en andere arbeidsvoorwaarden.

In de eerste plaats eist de grootste vakbond CGT een minimumloon van 1.700 euro per maand terwijl dat nu niet meer dan 1.200 euro is. Bovendien wil de CGT dat alle ruim 3.000 werknemers er twee procent ofwel gemiddeld drie euro per uur bij krijgen. De directie heeft ‘als laatste bod’ een loonsverhoging van 1,6 procent voorgesteld maar dat is dan wel inclusief de persoonlijke toeslagen. Volgens de directie krijgt iedere werknemer er daarmee 300 euro per jaar bij.

De bonden ergeren zich echter ook aan het feit dat Toyota in Japan de Franse fabriek volgens hen uitknijpt. Zo is de vestiging in Onnaing verplicht dure onderdelen bij het Japanse moederbedrijf te kopen en wordt aan de andere kant de interne prijs van de Yaris kunstmatig op 10.000 euro gehouden terwijl de klant er 15.000 euro voor moet neertellen.  ‘’Op die manier financieren wij mooi de goede resultaten van Toyota in de wereld,” aldus een woordvoerder van de CGT.