De mededingingsdienst van de EU deed al drie jaar geleden invallen bij enkele vrachtwagenfabrieken maar toen was de schaal en tijdsduur van het kartel nog niet duidelijk. Uit nu door de Financial Times gepubliceerde documenten blijkt dat alle grote Europese fabrikanten meededen aan de afspraken: DAF, Daimler, Iveco, Scania, Volvo inclusief Renault Trucks en MAN. Bovendien is nu duidelijk dat het afsprakencircuit niet uit de oude doos stamt maar tot in 2011 is doorgegaan. "Alle concurrenten namen direct en gedurende de gehele tijd deel aan het kartel," aldus de EU.

In de praktijk ging het om afspraken over het op de markt brengen van nieuwe emissietechnologie en over de gevolgen die dat zou hebben voor de prijs van de vrachtauto’s zelf. Die technologie was nodig om te voldoen aan de strengere Euro 3 regels voor vrachtverkeer. Met elke nieuwe fase in dit soort regels wordt de technologie ook weer een stapje opgevoerd en worden vrachtauto’s dus ook duurder.

Dat alles betekent dat er torenhoge boetes dreigen voor de fabrikanten. De Europese Commissie kan voor dergelijke kartels boetes opleggen tot 10 procent van de jaarlijkse omzet en heeft dat in de praktijk ook al meerdere malen gedaan. Veel fabrikanten houden daar ook al rekening mee. Daimler nam al eerder een voorziening van 600 miljoen terwijl Volvo recent bijna een half miljard euro op zij heeft gezet. Een uitzondering geldt mogelijk voor MAN dat als klokkenluider naar Brussel is opgetreden.