Rem op autoverkopen in Chinese Shenzhen

In een van de rijkste Chinese steden heeft het bestuur de rem gezet op de verkopen van nieuwe auto’s. Dat is een nieuwe tegenslag voor de auto-industrie die in China de gevolgen voelt van de afnemende groei van de economie.

De stad Shenzhen in de zuidelijke provincie Guangdong beperkt de uitgifte van nieuwe kentekens en volgt daarmee het beleid in de steden Beijing, Shanghai en Guangzhou. Onder de nieuwe regels worden er nog maar honderdduizend nieuwe kentekens per jaar uitgegeven via veilingen en loterijen. In Shenzhen staan 3,1 miljoen auto’s op naam van particulieren en er wonen vijftien miljoen mensen in de stad. Twintig procent van de kentekens zal worden gegeven aan elektrische auto’s. Dat moet bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit. De stad is de thuisbasis van BYD, de bekendste Chinese fabrikant van ‘new energy vehicles’. De Chinese minister van financiën heeft een subsidieprogramma voor ev’s verlengd met vijf jaar.

Inwoners die al een auto (en dus een kenteken) hebben, mogen die overzetten op een nieuwe auto. Maar men verwacht dat er van zulke vervangingsaankopen niet meer dan 250 duizend zullen zijn wat het totaal in 2015 zal brengen op 350 duizend nieuwe auto’s. Dat zou een daling van dertig procent betekenen ten opzichte van de vijfhonderdduizend nieuwe auto’s die in 2014 in Shenzhen zijn verkocht. De maatregel is met onmiddellijke ingang ingevoerd, dus de inwoners hebben geen gelegenheid gehad erop te anticiperen. Inwoners in andere steden zullen nu snel een nieuwe auto kopen om niet verrast te worden, zo verwacht een automotive analist in Financial Times. Autofabrikanten verplaatsen hun aandacht meer naar de provincies in het midden van het land voor groei in hun afzet. (bron: FT)

 

Rem op autoverkopen in Chinese Shenzhen - Automobielmanagement.nl

Rem op autoverkopen in Chinese Shenzhen

In een van de rijkste Chinese steden heeft het bestuur de rem gezet op de verkopen van nieuwe auto’s. Dat is een nieuwe tegenslag voor de auto-industrie die in China de gevolgen voelt van de afnemende groei van de economie.

De stad Shenzhen in de zuidelijke provincie Guangdong beperkt de uitgifte van nieuwe kentekens en volgt daarmee het beleid in de steden Beijing, Shanghai en Guangzhou. Onder de nieuwe regels worden er nog maar honderdduizend nieuwe kentekens per jaar uitgegeven via veilingen en loterijen. In Shenzhen staan 3,1 miljoen auto’s op naam van particulieren en er wonen vijftien miljoen mensen in de stad. Twintig procent van de kentekens zal worden gegeven aan elektrische auto’s. Dat moet bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit. De stad is de thuisbasis van BYD, de bekendste Chinese fabrikant van ‘new energy vehicles’. De Chinese minister van financiën heeft een subsidieprogramma voor ev’s verlengd met vijf jaar.

Inwoners die al een auto (en dus een kenteken) hebben, mogen die overzetten op een nieuwe auto. Maar men verwacht dat er van zulke vervangingsaankopen niet meer dan 250 duizend zullen zijn wat het totaal in 2015 zal brengen op 350 duizend nieuwe auto’s. Dat zou een daling van dertig procent betekenen ten opzichte van de vijfhonderdduizend nieuwe auto’s die in 2014 in Shenzhen zijn verkocht. De maatregel is met onmiddellijke ingang ingevoerd, dus de inwoners hebben geen gelegenheid gehad erop te anticiperen. Inwoners in andere steden zullen nu snel een nieuwe auto kopen om niet verrast te worden, zo verwacht een automotive analist in Financial Times. Autofabrikanten verplaatsen hun aandacht meer naar de provincies in het midden van het land voor groei in hun afzet. (bron: FT)