Eén op drie Belgische autodealers verdwijnt

Het is zo goed als zeker dat de komende jaren een derde van de nu nog bestaande autodealers in België de deuren voorgoed moet sluiten. “Er komt zeker een forse consolidatie waarbij vooral de kleine familiale dealers het onderspit delven,” zegt algemeen secretaris Guy Crab van de Belgische dealersorganisatie GDA in het economische dagblad De Tijd.

Crabs uitspraken komen aan de vooravond van het jaarlijkse Autosalon dat dit jaar vooral in het teken staat van bestelauto’s en soortgelijke voertuigen. Hoe snel de consolidatieslag gaat, kan de dealer-voorman nog niet aangeven: "Dat hangt van de economische omstandigheden af. Maar het is wel zo dat mensen door de economische malaise de verkoop of het onderhoud van een auto steeds vaker uitstellen." Daarbij komt dat veel mensen de auto minder gebruiken en er dus minder vaak onderhoud nodig is. Ook gebeuren er minder aanrijdingen en áls die al gebeuren wordt een auto sneller total-loss verklaard waardoor de garage ook dergelijke reparatieklussen mis loopt.

De Tijd tekent daarbij aan dat de kaalslag in België tot nu toe niet zo sterk is als in Nederland omdat bedrijven gebruik kunnen maken van de zogenaamde economische werkloosheid. Belgische dealers en garages deden daar vorig jaar meer dan ooit een beroep op waardoor het aantal dagen economische werkloosheid in de sector over de eerste elf maanden van vorig jaar al 4,5 procent hoger was dan in heel 2013.

Eén op drie Belgische autodealers verdwijnt - Automobielmanagement.nl

Eén op drie Belgische autodealers verdwijnt

Het is zo goed als zeker dat de komende jaren een derde van de nu nog bestaande autodealers in België de deuren voorgoed moet sluiten. “Er komt zeker een forse consolidatie waarbij vooral de kleine familiale dealers het onderspit delven,” zegt algemeen secretaris Guy Crab van de Belgische dealersorganisatie GDA in het economische dagblad De Tijd.

Crabs uitspraken komen aan de vooravond van het jaarlijkse Autosalon dat dit jaar vooral in het teken staat van bestelauto’s en soortgelijke voertuigen. Hoe snel de consolidatieslag gaat, kan de dealer-voorman nog niet aangeven: "Dat hangt van de economische omstandigheden af. Maar het is wel zo dat mensen door de economische malaise de verkoop of het onderhoud van een auto steeds vaker uitstellen." Daarbij komt dat veel mensen de auto minder gebruiken en er dus minder vaak onderhoud nodig is. Ook gebeuren er minder aanrijdingen en áls die al gebeuren wordt een auto sneller total-loss verklaard waardoor de garage ook dergelijke reparatieklussen mis loopt.

De Tijd tekent daarbij aan dat de kaalslag in België tot nu toe niet zo sterk is als in Nederland omdat bedrijven gebruik kunnen maken van de zogenaamde economische werkloosheid. Belgische dealers en garages deden daar vorig jaar meer dan ooit een beroep op waardoor het aantal dagen economische werkloosheid in de sector over de eerste elf maanden van vorig jaar al 4,5 procent hoger was dan in heel 2013.