Het 4wd-merk heeft dus een paar jaar de tijd om aan de verwachtingen van de baas te voldoen. Marchionne gooide zijn aankondiging op tafel tijdens een rondetafelgesprek met media op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Voor het doel moet de productie wel worden opgevoerd. Daartoe is een nieuwe fabriek in Brazilië in aanbouw en komt ook een fabriek in China.
Marchionne’s stelling van vorig jaar was al gewaagd want (destijds nog) Chrysler had moeite met de lancering van de Jeep Cherokee. Toch, ondanks de kinderziektes, bleek die Cherokee al snel een succes. Marchionne zei dat de productie van de Jeep in de Melfi-fabriek in Italië wordt opgevoerd en dat er tegen het einde van dit decennium een nieuwe Jeep-fabriek in Europa komt.
De verkopen van het merk zullen ook gunstig worden beïnvloed door de komst van nieuwe modellen zoals de Renegade. Verder wordt gekeken of de productie van de vernieuwde Wrangler in de huidige fabriek in Toledo in de staat Ohio kan worden verhoogd. Of de compleet nieuwe generatie daar ook gebouwd zal worden, is nog de vraag. De FCA-chef zei dat hij het liefst zag dat die auto in Toledo wordt gebouwd, net als de helft van alle wereldwijd verkochte Jeeps. Het is bekend dat de geboren Italiaan waarde hecht aan geschiedenis en lokale trots, maar de beslissing moet wel zakelijk verantwoord zijn. Hij zei dat een besluit daarover binnenkort kan worden verwacht.
Intussen zijn er in de Melfi-fabriek duizend tijdelijk werkeloze medewerkers weer opgeroepen om de productie van de Renegade en de Fiat 500X te kunnen opvoeren.
In een nieuwe fabriek in Brazilië, die dit voorjaar klaar moet zijn, zal een variant van de Renegade worden gebouwd. Verwacht wordt dat Jeep vanaf eind 2015 ook in China Renegades zal gaan bouwen voor verkoop op de lokale markt. (HHemmes)