De reducering van het aantal onderdelen dat wordt toegepast in modellen als de Golf en de Polo biedt in potentie veel mogelijkheden voor besparingen,  zei de financiële topman van Volkswagen Group Hans Dieter Pötsch in een online presentatie. Het verlagen van het aantal accu’s en versies van interieurverlichting met de helft bij de huidige Golf,  zal helpen de kosten te drukken. Bij de volgende generatie Polo zal het aantal motoren en versnellingsbakken met dertig procent worden verlaagd.   

Het merk geeft ook aan dat het zijn winstdoelstelling over 2014 heeft behaald.  Het VW-concern leverde in 2014 wereldwijd 10,14 miljoen auto’s af, van het kernmerk Volkswagen waren dat er 6,12 miljoen.  De groep bereikt daarmee de mijlpaal van tien miljoen auto’s vier jaar eerder dan de target was en is nu de tweede autofabrikant in omvang, nog nét achter Toyota.

Het herstellen van de marge bij de personenautodivisie van Volkswagen is een belangrijk  onderdeel van het plan voor 2018. Dat voorziet in herstel van de winstgevendheid van het concern.  Het bedrijf zegt op schema te liggen om over drie jaar zijn doelstellingen te behalen. Een ervan is dat de omzet drie procent omhoog moet ten opzichte van het niveau van 2014. En de operationele marge moet omhoog naar 5,5 tot 6,5 procent, aldus Pötsch.

Het kernmerk Volkswagen heeft als target zijn winstgevendheid te laten groeien met vijf miljard euro in de periode tot 2017 en de operationele winstmarge moet bijna verdrievoudigen tot minstens zes procent van de omzet, te bereiken in 2018. Ter vergelijk: over de eerste negen maanden van 2014 kwam VW uit op een operationele marge van 2,3 procent. Over het hele concern gerekend wil men een winst (voor belastingen) behalen van acht procent van de omzet – die was over de eerste drie kwartalen van vorig jaar 7,8 procent. De hele operatie bevat het beheersen van de toename van de uitgaven, het vergroten van de omzet en de investering van ongeveer zeventien miljard euro per jaar tot 2019 in de ontwikkeling van nieuwe modellen, nieuwe technologieën en uitbreiding van de fabrieken. (bron: Automotive News)