De totale omzet daalde met bijna 2 procent op jaarbasis naar 144,1 miljard dollar. Het op één na grootste autoconcern van de Verenigde Staten wist wereldwijd iets minder voertuigen aan de man te brengen. Met name in eigen land stagneerde de afzet wegens de generatiewisseling bij de belangrijkste modellijn, de F-150 pick-up. Ook ondervond Ford, met name in het laatste kwartaal van het jaar, tegenwind van een relatief dure dollar.

In het vierde kwartaal zag Ford de winst vrijwel geheel verdampen ten opzichte van een jaar eerder, mede door verliezen in Europa en Latijns Amerika; met name in Venezuela schreef de autobouwer bloedrode cijfers. Onder de streep bleef 52 miljoen dollar over, een schijntje vergeleken met de ruim 3 miljard dollar die de onderneming een jaar eerder verdiende.

Het verlies in Europa was mede het gevolg van de ingezakte vraag vanuit Rusland. Ford lijdt nog steeds verlies in Europa, maar het resultaat was minder negatief dan in 2013. Ook wisten de Amerikanen hun marktaandeel licht op te voeren.

De meeste andere markten lieten ook een verbetering zien. In Zuid-Amerika voelde Ford, naast de malaise in Venezuela, ook de gevolgen van de terugval in de Braziliaanse economie. Tevens had het bedrijf last van importbeperkingen in Argentinië.

Topman Mark Fields spreekt van "een solide maar uitdagend jaar". Over de vooruitzichten voor 2015 is het bedrijf ondanks het vrij zwakke vierde kwartaal positief. Ford verwacht dat de winst voor belastingen, die afgelopen jaar met ruim een kwart daalde tot 6,3 miljard dollar, dit jaar weer toeneemt tot tussen de 8,5 en 9,5 miljard dollar. Dat komt vooral doordat de fabrikant in eigen land nu kan oogsten met de nieuwe F-150, waarop een winstmarge van ruim 10.000 dollar per exemplaar zit.

Bron: Autointernationaal