Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP)

De Duitse auto-industrie ziet veel heil in een akkoord over vrije handel tussen de EU en de Verenigde Staten. “Wij zien daarin grote kansen en roepen dan ook Ja tegen TIPP,” aldus het Verbandes der Automobilindustrie VDA tijdens een persbijeenkomst.

Over dat TTIP ofwel het Transatlantic Trade and Investment Partnership wordt deze week verder onderhandeld in Brussel. Voorzitter Matthias Wissman wijst daarbij vooral op de technische voordelen die een vrijhandelsakkoord kan bieden. "De bedieningshendel aan het stuur, de buitenspiegels en veel andere onderdelen van een auto moeten bij export naar de VS allemaal dubbel gefabriceerd of getest worden. Dat leidt tot hoge kosten. Als de handelsbarrières worden geslecht, dan bespaart dat tijd en geld. Autofabrikanten kunnen dan sneller expanderen en investeren wat arbeidsplaatsen in Duitsland en Europa oplevert. Wij zijn een exportland, Duitsland profiteert en leeft als geen ander land van de globalisering."

Vorig jaar ging 14 procent van de door Duitse auto-export, dat zijn rond de 620.000 auto’s, naar de Verenigde Staten. Daarmee is dat land de tweede exportbestemming, na Groot-Brittannië. Uitgedrukt in geld zijn de VS met 20 miljard euro zelfs het belangrijkste exportland, benadrukte topman dr. Dieter Zetsche van Daimler tijdens de bijeenkomst. "Toch hebben we daar steeds weer met belangrijke handelsbeperkingen te maken. Dan gaat het niet alleen om hoge invoerheffingen maar ook om talrijke voorschriften die de afzet belemmeren. Wat veiligheid betreft liggen Europa en VS op hetzelfde niveau. Nergens in de wereld gelden strengere eisen. Maar bij de details zijn er veel verschillen, waardoor we veel zaken dubbel moeten ontwikkelen, dubbel moeten inkopen en dubbel moeten certificeren."

Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP) - Automobielmanagement.nl

Duitse auto-industrie omarmt akkoord handel EU-VS (TTIP)

De Duitse auto-industrie ziet veel heil in een akkoord over vrije handel tussen de EU en de Verenigde Staten. “Wij zien daarin grote kansen en roepen dan ook Ja tegen TIPP,” aldus het Verbandes der Automobilindustrie VDA tijdens een persbijeenkomst.

Over dat TTIP ofwel het Transatlantic Trade and Investment Partnership wordt deze week verder onderhandeld in Brussel. Voorzitter Matthias Wissman wijst daarbij vooral op de technische voordelen die een vrijhandelsakkoord kan bieden. "De bedieningshendel aan het stuur, de buitenspiegels en veel andere onderdelen van een auto moeten bij export naar de VS allemaal dubbel gefabriceerd of getest worden. Dat leidt tot hoge kosten. Als de handelsbarrières worden geslecht, dan bespaart dat tijd en geld. Autofabrikanten kunnen dan sneller expanderen en investeren wat arbeidsplaatsen in Duitsland en Europa oplevert. Wij zijn een exportland, Duitsland profiteert en leeft als geen ander land van de globalisering."

Vorig jaar ging 14 procent van de door Duitse auto-export, dat zijn rond de 620.000 auto’s, naar de Verenigde Staten. Daarmee is dat land de tweede exportbestemming, na Groot-Brittannië. Uitgedrukt in geld zijn de VS met 20 miljard euro zelfs het belangrijkste exportland, benadrukte topman dr. Dieter Zetsche van Daimler tijdens de bijeenkomst. "Toch hebben we daar steeds weer met belangrijke handelsbeperkingen te maken. Dan gaat het niet alleen om hoge invoerheffingen maar ook om talrijke voorschriften die de afzet belemmeren. Wat veiligheid betreft liggen Europa en VS op hetzelfde niveau. Nergens in de wereld gelden strengere eisen. Maar bij de details zijn er veel verschillen, waardoor we veel zaken dubbel moeten ontwikkelen, dubbel moeten inkopen en dubbel moeten certificeren."