Als deadline gold 31 januari voor het indienen van een verzoek tot compensatie voor slachtoffers van ongelukken ten gevolge van defecte contactsloten in GM-modellen.

Daarmee is het totaal gekomen op 4.180 aanmeldingen voor 455 overlijdensuitkeringen, 278 voor ernstige verwondingen en 3.447 voor minder ernstige verwondingen.

Dit is respectievelijk 35, 24 en ruim 41 procent meer dan de stand was in de week vóór de deadline. GM heeft vorig jaar speciaal voor deze gevallen een schadefonds opgericht, dat tot zeshonderd miljoen dollar kan uitbetalen. De Generaal heeft in totaal bijna 2,6 miljoen voertuigen moeten terugroepen om het probleem aan te pakken. Een aantal daarvan was al tien jaar oud.

Poststempel 31 januari

Het schadefonds wordt beheerd door Kenneth Feinberg, een advocaat die vergelijkbare fondsen onder zijn hoede had, zoals die in verband met de olieramp van BP. Hij heeft enkele dagen geleden in een radio-interview gezegd te verwachten dat het totale aantal aanmeldingen nog een klein beetje kan stijgen, omdat claims met poststempel 31 januari ook nog in aanmerking worden genomen. Het verzoek van twee Amerikaanse senatoren aan GM om de aanmeldingstermijn te verlengen, legde hij als onzinnig naast zich neer, omdat hij van mening is dat mensen die niets zouden weten van de deadline ‘onder een steen leven’.

 

Minimaal een miljoen

Intussen wordt verwacht dat er in ieder geval rechtszaken zullen komen.  Het U.S. Bankruptcy Court overweegt om schadeclaims te aanvaarden tegen General Motors Co., dus GM van na het faillissement, ondanks de huidige aansprakelijkheidsbescherming.

Tot nog toe heeft het team van Feinberg schadeclaims goedgekeurd van nabestaanden van 51 dodelijk verongelukte mensen, van acht met ernstig letsel en van 69 minder zwaar gewonden. Afhankelijk van de omstandigheden is het uit te keren bedrag voor die personen elk minimaal een miljoen dollar.

 

Bescherming

 

Een federale faillissementsrechtbank zal beslissen of verdere claims kunnen worden ingediend. General Motors Co, dat in een door de overheid gesponsorde verkoop van activa vanuit de faillissementreorganisatie in 2009 uit zijn voorganger werd gevormd, heeft gezegd geen beroep te zullen doen op de bescherming tegen aansprakelijkheid in het geval van verwondingen of sterfgevallen. Maar het bedrijf vecht andere claims aan, zoals die voor economische verliezen die geleden zijn door de eigenaren van de betrokken auto’s.

Een hoorzitting over deze kwestie is vastgesteld op 17 februari in de US Bankruptcy Court in New York. Als GM wint, kunnen slachtoffers van ongevallen in de periode vóór de herstructurering de autofabrikant waarschijnlijk niet laten vervolgen. (HHemmes)