Volkswagen AG boekt 1.270 euro winst per auto

Volkswagen AG, na Toyota de grootste autoproducent ter wereld, heeft in 2014 een winst behaald van 12,7 miljard euro. Dat is 1.270 euro per verkochte auto.

De winst voor belasting en rente steeg met één miljard euro naar 12,7 miljard. Analisten hadden een winst van 12,5 miljard euro verwacht. De nettowinst bedroeg 11,1 miljard euro. De omzet steeg met drie procent naar 202,5 miljard euro. Volkswagen AG zegt geprofiteerd te hebben van recordverkopen van dochterbedrijven Porsche en Audi. Kostenbesparingen zouden eveneens hebben bijgedragen aan het verbeterde rendement.
Volkswagen heeft de afgelopen jaren afstand genomen van de ambitie de grootste automaker ter wereld, Toyota, voorbij te streven. Het bedrijf richt steeds meer op de productie van energiezuinige auto’s. Het bedrijf wil zich de komende jaren ook vooral een verbetering van de winstgevendheid van het merk Volkswagen zien.
Ondanks dat, heeft Wolfsburg niks te klagen. Uitgaande van een verkoop van tien miljoen auto’s in 2014 wist het bedrijf dus een winst van 1.270 euro per auto te realiseren. Het is natuurlijk wel zo dat vooral Audi en Porsche voor dit resultaat hebben gezorgd want aan de modellen van Volkswagen verdient het concern veel minder.

In het kader van efficiency en kostenreductie gaat Volkswagen zijn universele MQB-platform toepassen op veel meer verschillende modellen van het concern. Vorig jaar werden er twee miljoen voertuigen gebouwd op MQB, in 2018 moeten dat er zeven miljoen per jaar zijn. Dat heeft Volkswagen-ceo Martin Winterkorn in een interview laten weten. Het  Modularer Querbaukastenplatform (MQB) wordt op dit moment onder meer toegepast voor de Volkswagen Golf, Audi A3, Seat Leon en Skoda Octavia. De nieuwe generatie van de Touran, die in Genève officieel wordt gelanceerd, is het jongste model dat dit platform gebruikt. De toepassing van meer dezelfde onderdelen voor verschillende modellen, moet volgens Winterkorn een aanzienlijke kostenbesparing opleveren. Daarom is het niet de verwachting dat de nieuwe Touran, ondanks zijn grotere maatvoering, een hoger prijskaartje krijgt. Ondanks dat Volkswagen spreekt over één platform, maken de verschillende modellen niet per definitie gebruik van dezelfde bodemgroep. Het MQB-platform bestaat vooral uit uniforme aandrijflijnen, wielophanging en andere technische onderdelen. De maatvoering kan steeds verschillen. (bron: autointernationaal.nl)

 

Volkswagen AG boekt 1.270 euro winst per auto - Automobielmanagement.nl

Volkswagen AG boekt 1.270 euro winst per auto

Volkswagen AG, na Toyota de grootste autoproducent ter wereld, heeft in 2014 een winst behaald van 12,7 miljard euro. Dat is 1.270 euro per verkochte auto.

De winst voor belasting en rente steeg met één miljard euro naar 12,7 miljard. Analisten hadden een winst van 12,5 miljard euro verwacht. De nettowinst bedroeg 11,1 miljard euro. De omzet steeg met drie procent naar 202,5 miljard euro. Volkswagen AG zegt geprofiteerd te hebben van recordverkopen van dochterbedrijven Porsche en Audi. Kostenbesparingen zouden eveneens hebben bijgedragen aan het verbeterde rendement.
Volkswagen heeft de afgelopen jaren afstand genomen van de ambitie de grootste automaker ter wereld, Toyota, voorbij te streven. Het bedrijf richt steeds meer op de productie van energiezuinige auto’s. Het bedrijf wil zich de komende jaren ook vooral een verbetering van de winstgevendheid van het merk Volkswagen zien.
Ondanks dat, heeft Wolfsburg niks te klagen. Uitgaande van een verkoop van tien miljoen auto’s in 2014 wist het bedrijf dus een winst van 1.270 euro per auto te realiseren. Het is natuurlijk wel zo dat vooral Audi en Porsche voor dit resultaat hebben gezorgd want aan de modellen van Volkswagen verdient het concern veel minder.

In het kader van efficiency en kostenreductie gaat Volkswagen zijn universele MQB-platform toepassen op veel meer verschillende modellen van het concern. Vorig jaar werden er twee miljoen voertuigen gebouwd op MQB, in 2018 moeten dat er zeven miljoen per jaar zijn. Dat heeft Volkswagen-ceo Martin Winterkorn in een interview laten weten. Het  Modularer Querbaukastenplatform (MQB) wordt op dit moment onder meer toegepast voor de Volkswagen Golf, Audi A3, Seat Leon en Skoda Octavia. De nieuwe generatie van de Touran, die in Genève officieel wordt gelanceerd, is het jongste model dat dit platform gebruikt. De toepassing van meer dezelfde onderdelen voor verschillende modellen, moet volgens Winterkorn een aanzienlijke kostenbesparing opleveren. Daarom is het niet de verwachting dat de nieuwe Touran, ondanks zijn grotere maatvoering, een hoger prijskaartje krijgt. Ondanks dat Volkswagen spreekt over één platform, maken de verschillende modellen niet per definitie gebruik van dezelfde bodemgroep. Het MQB-platform bestaat vooral uit uniforme aandrijflijnen, wielophanging en andere technische onderdelen. De maatvoering kan steeds verschillen. (bron: autointernationaal.nl)