Verder ontwierp Magna de Fiat Bravo. Omdat nieuwe opdrachten welkom zijn (Bertone, Pininfarina, Karmann en Matra bouwden ook andermans auto’s, maar hebben het allemaal niet overleefd) geeft het bedrijf nu een visitekaartje af op de autosalon van Genève, waar alle grote bazen uit de branche hun opwachting maken. Magna doet dat met de Mila, een afkorting van Magna Innovation Leightweight Auto. Met de conceptstudie wil het bedrijf aantonen dat zij de meest uitdagende projecten aankan.

De Mila beschikt over een innovatieve aandrijflijn waarbij een driecilinder benzinemotor als stroomaggregaat fungeert. Twee elektromotoren (op elke as één exemplaren) drijven de wielen aan. Het opladen van de accu’s doet de hybride zelf maar het kan ook via het stopcontact. Met deze technische opzet zorgt Magna-Steyr weliswaar niet voor een wereldwonder, maar voor (kleinere) automerken die de betreffende kennis ontberen en snel over een groene aandrijflijn willen beschikken, kunnen de Oostenrijkers wel een uitkomst zijn. Het koetswerk is puur voor de show. Een boodschap moet natuurlijk aantrekkelijk verpakt worden.
Magna-Steyr zegt namelijk dat de aandrijflijn snel productieklaar kan zijn. Afhankelijk van de auto waar die moet worden ingebouwd, kan er tot zeventig kilometer volledig elektrisch gereden worden – en dat is relatief veel voor een stekkerhybride. Zo komt de enigszins vergelijkbare i8 van BMW slechts 37 kilometer ver op zijn accupakketje. Vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren is met de Mila na 4,9 seconden achter de rug. Dankzij een lichtgewicht constructie blijft het gewicht met 1.520 kilo nog enigszins binnen de perken.
Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich melden in Oostenrijk. Ook als zij helemaal geen behoefte hebben aan een sportieve tweezitter à la Mila. Magna-Steyr maakt de technologie met alle plezier geschikt voor (bijna) elk ander koetswerk, klant is koning. Is er iemand die deze sportwagen compleet wil hebben, dan kan dat natuurlijk ook. Magna-Steyr zegt dat het ontwerp over drie jaar op de markt kan komen. Een idee voor Renault (lees: Alpine) misschien. (bron: autointernationaal.nl)