Het aantal registraties van nieuwe personenwagens lag in Zweden in februari bijna tien procent hoger dan in januari. Het is de veertiende opeenvolgende maand dat de autoverkopen stijgen in het Scandinavische land. Ten opzichte van februari 2014 steeg het aantal nieuw geregistreerde personenwagens met 10,3 procent. In januari groeide de afzet nog met negen procent. Toen zat Zweden boven het Europese gemiddelde van 6,7 procent. Analisten wijzen expliciet naar de goede economische omstandigheden in het land als verklaring voor de stijgende verkopen. De koopkracht stijgt, de rentes zijn laag en betere economische omstandigheden in het algemeen dragen allemaal bij aan de hogere verkopen. De aandelenmarkt floreert en de huizenprijzen stijgen, wat de koopbereidheid onder consumenten verder aanwakkert.
De Zweedse economie groeide in het vierde kwartaal met 1,1 procent, veel meer dan economen hadden verwacht. Toen al bleek dat de consument daarbij een aardige duit in het zakje deed: de consumptie groeide met 0,9 procent in vergelijking met het derde kwartaal.  Maar Zweden moet het vooral van de export hebben. Duitsland is een belangrijke afnemer. De Zweedse centrale bank doet er daarom ook alles aan om de Zweedse kroon niet te duur te laten worden tegenover andere valuta, zodat de export goed kan doordraaien.
 Ook al is het automerk Volvo door Chinezen gekocht, het blijft zeer populair in eigen land. In februari werden er 4.762 Volvo’s op kenteken gezet, veertien procent meer dan in januari. Het marktaandeel kwam daarmee uit op ruim twintig procent. Alle importmerken hadden het nakijken:  Volkswagen kwam tot 3.834 registraties, gevolgd door Toyota (1.496) en BMW (1.480). (bron: autointernationaal.nl)