GM grijpt zwaar in op Russische markt

Opel verdwijnt al aan het eind van dit jaar van de Russische markt. De fabriek van General Motors in St. Petersburg zal medio dit jaar al worden gesloten.

Verder zal Chevrolet nog maar uiterst beperkt activiteiten in Rusland ontplooien. Het assemblagecontract van dat merk met GAZ wordt ook beëindigd. Moederbedrijf General Motors wil in Rusland daarna alleen nog focussen op het premium-segment met Cadillac en Amerikaanse Chevrolet-modellen zoals de Corvette, Camaro en Tahoe. De ingrepen kosten GM eenmalig 600 miljoen dollar.

"Deze veranderingen in ons businessmodel in Rusland maken deel uit van de wereldwijde strategie naar houdbaarheid op de lange termijn in de landen waar we actief zijn," aldus bestuursvoorzitter Han Ammann van General Motors. "Op deze manier voorkomen we investeringen te doen op een markt waar de lange termijn vooruitzichten erg uitdagend zijn."

Volgens CEO Karl-Thomas Neumann van Opel Group ontbreekt het Opel op dit moment aan voldoende faciliteiten in Rusland om voldoende auto’s te bouwen. Het bedrijf is, zoals Ammann al aangaf, gezien de moeilijke situatie op de Russische markt voorshands ook niet bereid daarin te investeren. "We moesten beslissende stappen zetten om ons bedrijf te beschermen," stelt Neumann. Chevrolet en Opel zal met haar dealers in Rusland overleggen om er voor te zorgen dat de verplichtingen aan bestaande klanten worden nagekomen.

GM grijpt zwaar in op Russische markt - Automobielmanagement.nl

GM grijpt zwaar in op Russische markt

Opel verdwijnt al aan het eind van dit jaar van de Russische markt. De fabriek van General Motors in St. Petersburg zal medio dit jaar al worden gesloten.

Verder zal Chevrolet nog maar uiterst beperkt activiteiten in Rusland ontplooien. Het assemblagecontract van dat merk met GAZ wordt ook beëindigd. Moederbedrijf General Motors wil in Rusland daarna alleen nog focussen op het premium-segment met Cadillac en Amerikaanse Chevrolet-modellen zoals de Corvette, Camaro en Tahoe. De ingrepen kosten GM eenmalig 600 miljoen dollar.

"Deze veranderingen in ons businessmodel in Rusland maken deel uit van de wereldwijde strategie naar houdbaarheid op de lange termijn in de landen waar we actief zijn," aldus bestuursvoorzitter Han Ammann van General Motors. "Op deze manier voorkomen we investeringen te doen op een markt waar de lange termijn vooruitzichten erg uitdagend zijn."

Volgens CEO Karl-Thomas Neumann van Opel Group ontbreekt het Opel op dit moment aan voldoende faciliteiten in Rusland om voldoende auto’s te bouwen. Het bedrijf is, zoals Ammann al aangaf, gezien de moeilijke situatie op de Russische markt voorshands ook niet bereid daarin te investeren. "We moesten beslissende stappen zetten om ons bedrijf te beschermen," stelt Neumann. Chevrolet en Opel zal met haar dealers in Rusland overleggen om er voor te zorgen dat de verplichtingen aan bestaande klanten worden nagekomen.