De cumulatieve winst van de wereldwijde auto-industrie lag vorig jaar met 127 miljard dollar op recordhoogte. De gemiddelde winstmarge van 6,6 procent was duidelijk hoger dan de 4,0 procent van 2013. China (50 miljard) en Noord-Amerika (38 miljard) droegen voor tweede derde deel bij aan de totale winst, Europa droeg een schamele 14 miljard bij. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van de studie van McKinsey & Partners onder de 21 grootste autofabrikanten, zo meldt Automobilwoche.  

De premiumfabrikanten maken een winst van 5,7 duizend dollar per auto. Ze kunnen samen veertig procent van de winst verdelen, terwijl ze maar twaalf procent van de verkopen leveren. De belangrijkste markt voor premiumauto’s in China, daar verdienden de premiumfabrikanten bijna net zo veel als in de VS en Europa samen.
Premium loont

Gemiddeld behaalt een premiumfabrikant een winstmarge van tien procent, veel meer dan fabrikanten voor de lagere segmenten.  "Inzetten op premium loont, ondanks de grote concurrentie kan je een hoge opslag op de prijs zetten die goede gevolgen heeft voor de winstgevendheid", aldus onderzoeker  Harald Deubener van McKinsey in Stuttgart. Premiumfabrikanten verdienen per auto  5,7 duizend dollar, bijna vijf keer zoveel als een fabrikant van middenklassers (dertienhonderd dollar) en  zeven keer zoveel  als fabrikanten van eenvoudige auto’s (achthonderd dollar). Stabiele winsten zijn voor autofabrikanten noodzakelijk om de aanstaande investeringen te kunnen doen, vindt Deubener.  "De toenemende connectiviteit van auto’s, de trend naar autonoom rijden en de ontwikkeling van alternatieve aandrijvingen betekenen voor de automobielindustrie een enorme krachttoer." (bron: Automobilwoche)