‘Kan Krüger de continue groei bij BMW volhouden?’

Norbert Reithofer, de bestuursvoorzitter van BMW Group, kan in mei met een goed gevoel de leiding overgeven aan zijn opvolger Harald Krüger. Vijf jaar op rij wist Reithofer beleggers te overtuigen met steeds hogere winst- en omzetcijfers. Kan Krüger dat volhouden?

Met tachtig miljard euro omzet is BMW in grootte nu het vijfde bedrijf van Duitsland en Reithofer is een van de meest gevierde managers van het land.  Onder leiding van Reithofer zijn niet alleen de omzet en de winst (9,1 mrd) fors gestegen, ook de aandelenkoers steeg alleen dit jaar al met bijna dertig procent – en sinds het aantreden van Reithofer in augustus 2006 met meer dan tweehonderd procent. Het is de vraag of Krüger aan de hierdoor hooggespannen verwachtingen van beleggers kan blijven voldoen.

Analisten hebben hun twijfels en dat geldt niet alleen voor BMW, meldt Het Financieele Dagblad. De andere twee grote Duitse autoproducenten, Volkswagen en Daimler, zijn op de aandelenbeurs net zo goed toe aan een adempauze. Ook zij hebben hun aandelenkoers dit jaar met tientallen procenten zien oplopen en sinds het dieptepunt van de kredietcrisis in 2009 met honderden procenten. De Volkswagen Groep spant de kroon met ruim zevenhonderd procent.

Afgelopen week hebben beleggers al wat winst genomen op de aandelen van de drie autofondsen. De directe aanleiding hiervoor was de jaarlijkse persconferentie van BMW. De cijfers over 2014 waren zeker niet slecht, zéker niet. Maar de vooruitblik voor 2015 met een winstmarge van acht tot tien procent was voorzichtig en bovendien sprak Reithofer waarschuwende woorden over de toekomst van BMW in China.

En China is volgens alle analisten in de financiële wereld een centraal thema. Volkswagen Groep bijvoorbeeld verkocht vorig jaar 3,7 miljoen auto’s in China, ruim een derde van zijn totale productie. In 2020 moeten dat er volgens topman Winterkorn zelfs vijf miljoen worden. Reithofer van BMW was vorige week duidelijk voorzichtiger. Hij noemde een afzwakkende groei in China een van de grootste gevaren voor de BMW Group.  En analisten zien dat ook zo. Volgens hen moeten beleggers ogen en oren goed openhouden voor al het nieuws uit China. Gaan de zaken daar slecht, gaat het slecht met de Duitse autoproducenten. (bron: FD)

 

‘Kan Krüger de continue groei bij BMW volhouden?’ - Automobielmanagement.nl

‘Kan Krüger de continue groei bij BMW volhouden?’

Norbert Reithofer, de bestuursvoorzitter van BMW Group, kan in mei met een goed gevoel de leiding overgeven aan zijn opvolger Harald Krüger. Vijf jaar op rij wist Reithofer beleggers te overtuigen met steeds hogere winst- en omzetcijfers. Kan Krüger dat volhouden?

Met tachtig miljard euro omzet is BMW in grootte nu het vijfde bedrijf van Duitsland en Reithofer is een van de meest gevierde managers van het land.  Onder leiding van Reithofer zijn niet alleen de omzet en de winst (9,1 mrd) fors gestegen, ook de aandelenkoers steeg alleen dit jaar al met bijna dertig procent – en sinds het aantreden van Reithofer in augustus 2006 met meer dan tweehonderd procent. Het is de vraag of Krüger aan de hierdoor hooggespannen verwachtingen van beleggers kan blijven voldoen.

Analisten hebben hun twijfels en dat geldt niet alleen voor BMW, meldt Het Financieele Dagblad. De andere twee grote Duitse autoproducenten, Volkswagen en Daimler, zijn op de aandelenbeurs net zo goed toe aan een adempauze. Ook zij hebben hun aandelenkoers dit jaar met tientallen procenten zien oplopen en sinds het dieptepunt van de kredietcrisis in 2009 met honderden procenten. De Volkswagen Groep spant de kroon met ruim zevenhonderd procent.

Afgelopen week hebben beleggers al wat winst genomen op de aandelen van de drie autofondsen. De directe aanleiding hiervoor was de jaarlijkse persconferentie van BMW. De cijfers over 2014 waren zeker niet slecht, zéker niet. Maar de vooruitblik voor 2015 met een winstmarge van acht tot tien procent was voorzichtig en bovendien sprak Reithofer waarschuwende woorden over de toekomst van BMW in China.

En China is volgens alle analisten in de financiële wereld een centraal thema. Volkswagen Groep bijvoorbeeld verkocht vorig jaar 3,7 miljoen auto’s in China, ruim een derde van zijn totale productie. In 2020 moeten dat er volgens topman Winterkorn zelfs vijf miljoen worden. Reithofer van BMW was vorige week duidelijk voorzichtiger. Hij noemde een afzwakkende groei in China een van de grootste gevaren voor de BMW Group.  En analisten zien dat ook zo. Volgens hen moeten beleggers ogen en oren goed openhouden voor al het nieuws uit China. Gaan de zaken daar slecht, gaat het slecht met de Duitse autoproducenten. (bron: FD)