Belgische VW-importeur zet mes in dealernet

De Belgische importeur van alle VW-merken D’Ieteren wil binnen vijf jaar het aantal zelfstandige dealers in Vlaanderen terugbrengen van 171 naar niet meer dan 27. De bedoeling is dan dat de grotere dealers – dat zijn die 27 – de kleinere uit de markt kopen.

"De gemiddelde marge van onze dealers is gezakt naar 0,5 procent. Dat is een gemiddeld cijfer, dat alle mogelijke scenario’s verbergt. Sommigen zijn heel rendabel en halen marges die hoger liggen dan 3 procent. Andere zijn dan weer verliesgevend, het water staat hun tot aan de lippen," aldus topman Denis Gorteman tegenover het financiele dagblad De Tijd. D’Ieteren is verreweg de grootste autohandelaar op de Belgische markt met een aandeel van zeker 20 procent.

Eerder al meldde Federauto dat de Belgische autodealers de zwaarste crisis ooit meemaken. Uit een onderzoek onder de aangesloten bedrijven bleek dat de gemiddelde marge de afgelopen vijf jaar is gezakt van 1,41 naar 0,9 procent. Veel dealers van VW, Audi, Skoda en Seat zouden het dan nog slechter moeten doen, als de cijfers van D’Ieteren juist zijn.

Belgische VW-importeur zet mes in dealernet - Automobielmanagement.nl

Belgische VW-importeur zet mes in dealernet

De Belgische importeur van alle VW-merken D’Ieteren wil binnen vijf jaar het aantal zelfstandige dealers in Vlaanderen terugbrengen van 171 naar niet meer dan 27. De bedoeling is dan dat de grotere dealers – dat zijn die 27 – de kleinere uit de markt kopen.

"De gemiddelde marge van onze dealers is gezakt naar 0,5 procent. Dat is een gemiddeld cijfer, dat alle mogelijke scenario’s verbergt. Sommigen zijn heel rendabel en halen marges die hoger liggen dan 3 procent. Andere zijn dan weer verliesgevend, het water staat hun tot aan de lippen," aldus topman Denis Gorteman tegenover het financiele dagblad De Tijd. D’Ieteren is verreweg de grootste autohandelaar op de Belgische markt met een aandeel van zeker 20 procent.

Eerder al meldde Federauto dat de Belgische autodealers de zwaarste crisis ooit meemaken. Uit een onderzoek onder de aangesloten bedrijven bleek dat de gemiddelde marge de afgelopen vijf jaar is gezakt van 1,41 naar 0,9 procent. Veel dealers van VW, Audi, Skoda en Seat zouden het dan nog slechter moeten doen, als de cijfers van D’Ieteren juist zijn.