VW-baas China krijgt levenslang wegens omkoperij

Een voormalige topmanager van de Chinese joint-venture van Volkswagen en FAW is veroordeeld tot levenslang wegens het aannemen van 5,3 miljoen dollar aan steekpenningen. Als tegenprestatie hielp de man, Shi Tao, reclamebureaus en andere dienstverleners aan interessante opdrachten van VW c.s.

De zaak past in een al lang lopend onderzoek naar corruptie bij en rond FAW. Justitie beschuldigde Shi ervan sinds 2006 van 48 bedrijven en personen smeergeld te hebben ontvangen. Volkswagen stelde in een verklaring dat het op de hoogte is van de zaak. "Volkswagen is wereldwijd tegen enige vorm van illegaal gedrag en hecht er grote waarde aan dat aan alle van toepassing zijnde anti-corruptie wetten de hand wordt gehouden."

De Duitse autobouwer heeft 40 procent van de joint-venture in handen terwijl FAW de overige 60 procent bezit. Die verhouding heeft te maken met het feit dat buitenlandse autofabrikanten niet de meerderheid in een Chinese onderneming mogen hebben. FAW heeft dergelijke joint-ventures ook met Toyota en General Motors.

VW-baas China krijgt levenslang wegens omkoperij - Automobielmanagement.nl

VW-baas China krijgt levenslang wegens omkoperij

Een voormalige topmanager van de Chinese joint-venture van Volkswagen en FAW is veroordeeld tot levenslang wegens het aannemen van 5,3 miljoen dollar aan steekpenningen. Als tegenprestatie hielp de man, Shi Tao, reclamebureaus en andere dienstverleners aan interessante opdrachten van VW c.s.

De zaak past in een al lang lopend onderzoek naar corruptie bij en rond FAW. Justitie beschuldigde Shi ervan sinds 2006 van 48 bedrijven en personen smeergeld te hebben ontvangen. Volkswagen stelde in een verklaring dat het op de hoogte is van de zaak. "Volkswagen is wereldwijd tegen enige vorm van illegaal gedrag en hecht er grote waarde aan dat aan alle van toepassing zijnde anti-corruptie wetten de hand wordt gehouden."

De Duitse autobouwer heeft 40 procent van de joint-venture in handen terwijl FAW de overige 60 procent bezit. Die verhouding heeft te maken met het feit dat buitenlandse autofabrikanten niet de meerderheid in een Chinese onderneming mogen hebben. FAW heeft dergelijke joint-ventures ook met Toyota en General Motors.