‘Aston Martin zoekt fabriek in VS voor elektrische 4×4’

Aston Martin heeft gesprekken gevoerd met verschillende staten van de VS over de start van een overzeese fabriek, als onderdeel van een plan om een elektrische 4×4 (DBX) te produceren en op de markt te brengen.

Het verlieslatende Engelse bedrijf kijkt ook naar locaties in het Verenigd Koninkrijk, inclusief de voormalige fabriek Browns Lane van Jaguar in Coventry. Maar Aston Martin wordt agressief benaderd door verschillende staten in het zuiden van de VS met incentives op het gebied van grondaankoop en (niet) te betalen belastingen, zo meldt Financial Times. De DBX, die in maart werd getoond in Genève, is de centrale factor van de missie van ceo Andy Palmer om de sterke daling in verkopen van Aston Martin een halt toe te roepen.

Aston Martin in Warwickshire wil de huidige afzet van zo’n vierduizend eenheden per jaar terugbrengen naar de zevenduizend van voor de crisis. Bovendien wil men drieduizend extra exemplaren bouwen van de geplande luxe sedan bij het hoofdkantoor in Gaydon. Dat zorgt ervoor dat er geen productiecapaciteit voor de DBX is in Gaydon, want dat is gevestigd naast de engineering-afdeling van het steeds verder groeiende Jaguar Land Rover.

De fabricage van auto’s in de VS is aan het verplaatsen van het noorden naar staten als South-Carolina en Tennessee in het zuiden waar arbeid goedkoper is en niet georganiseerd in vakbonden. Bovendien profiteren fabrieken van een zich ontwikkelende handel met toeleveranciers in Mexico. De verwachting is dat Aston Martin zich niet zal willen wenden tot een contractfabrikant als Magna Steyer, die in Oostenrijk jarenlang het model Rapide bouwde voordat Aston de productie zelf ging doen. Aston profileert zichzelf door de aandacht te vestigen op zijn geschiedenis van handgemaakte producten en het daarbij behorende vakmanschap bij zijn mensen. Elke auto van Aston Martin kost tweehonderd uur aan arbeid. De fabriek in Gaydon heeft een lage automatiseringsgraad met slecht één operationele robot.

Een ingewijde zegt in Financial Times dat ‘Britishness’ erg belangrijk is voor Aston Martin. "Er zijn economisch gezien veel goede redenen om naar de VS te kijken maar ik zou erg bezorgd zijn als ik naar een 4×4 Aston Martin zou kijken die buiten het Verenigd Koninkrijk is gebouwd. Het lijkt me dat je dan op zoveel niveaus afscheid neemt." (bron: FT)

    

        

 

‘Aston Martin zoekt fabriek in VS voor elektrische 4×4’ - Automobielmanagement.nl

‘Aston Martin zoekt fabriek in VS voor elektrische 4×4’

Aston Martin heeft gesprekken gevoerd met verschillende staten van de VS over de start van een overzeese fabriek, als onderdeel van een plan om een elektrische 4×4 (DBX) te produceren en op de markt te brengen.

Het verlieslatende Engelse bedrijf kijkt ook naar locaties in het Verenigd Koninkrijk, inclusief de voormalige fabriek Browns Lane van Jaguar in Coventry. Maar Aston Martin wordt agressief benaderd door verschillende staten in het zuiden van de VS met incentives op het gebied van grondaankoop en (niet) te betalen belastingen, zo meldt Financial Times. De DBX, die in maart werd getoond in Genève, is de centrale factor van de missie van ceo Andy Palmer om de sterke daling in verkopen van Aston Martin een halt toe te roepen.

Aston Martin in Warwickshire wil de huidige afzet van zo’n vierduizend eenheden per jaar terugbrengen naar de zevenduizend van voor de crisis. Bovendien wil men drieduizend extra exemplaren bouwen van de geplande luxe sedan bij het hoofdkantoor in Gaydon. Dat zorgt ervoor dat er geen productiecapaciteit voor de DBX is in Gaydon, want dat is gevestigd naast de engineering-afdeling van het steeds verder groeiende Jaguar Land Rover.

De fabricage van auto’s in de VS is aan het verplaatsen van het noorden naar staten als South-Carolina en Tennessee in het zuiden waar arbeid goedkoper is en niet georganiseerd in vakbonden. Bovendien profiteren fabrieken van een zich ontwikkelende handel met toeleveranciers in Mexico. De verwachting is dat Aston Martin zich niet zal willen wenden tot een contractfabrikant als Magna Steyer, die in Oostenrijk jarenlang het model Rapide bouwde voordat Aston de productie zelf ging doen. Aston profileert zichzelf door de aandacht te vestigen op zijn geschiedenis van handgemaakte producten en het daarbij behorende vakmanschap bij zijn mensen. Elke auto van Aston Martin kost tweehonderd uur aan arbeid. De fabriek in Gaydon heeft een lage automatiseringsgraad met slecht één operationele robot.

Een ingewijde zegt in Financial Times dat ‘Britishness’ erg belangrijk is voor Aston Martin. "Er zijn economisch gezien veel goede redenen om naar de VS te kijken maar ik zou erg bezorgd zijn als ik naar een 4×4 Aston Martin zou kijken die buiten het Verenigd Koninkrijk is gebouwd. Het lijkt me dat je dan op zoveel niveaus afscheid neemt." (bron: FT)