Dat meldt het Duitse businessblad Manager Magazin. De Duitse automerken hebben echter wel concurrentie omdat een Amerikaanse investeerder, taxidienst Uber en zelfs Facebook een oogje op de digitale informatiedienst hebben laten vallen.

Nokia heeft Here onlangs in de etalage gezet in het kader van de fusie van het Frans-Amerikaanse techbedrijf Alcatel-Lucent. Het Finse concern hangt daar volgens geruchten een prijskaartje aan van twee miljard euro. Omdat de Duitsers niet meer dan de boekwaarde willen betalen, zijn eerste aftastende gesprekken direct al afgeketst.

Hoog-kwalitatieve kaarten zijn een randvoorwaarde voor automatisch rijden. Daimler heeft op dat gebied twee jaar geleden al met Here samengewerkt bij enkele proefprojecten. Bovendien roepen topmannen van vrijwel alle grote automerken al tijden dat ze op bij die technologie en alles wat daar bij komt kijken zullen moeten samenwerken om de enorme ontwikkelingskosten op te kunnen brengen. Bovendien werken de Duitsers onderling ook al samen bij andere projecten, benadrukt het business blad. De door Manager Magazin genoemde bedrijven onthouden zich voorshands van commentaar.