Tesla-baas verdient niet meer dan minimumloon

Waar autobazen als Martin Winterkorn van VW, Carlos Ghosn van Renault/Nissan en Dieter Zetsche van Daimler met vele miljoenen naar huis gaan – Winterkorn verdiende vorig jaar zelfs 16 miljoen -, verdiende topman en oprichter Elon Musk van Tesla vorig jaar niet meer dan het Californische minimumloon ofwel 37.440 dollar. Dat blijkt uit de financiële cijfers van de fabrikant van hoogwaardige elektrische automobielen.

Dat salaris is niet eens voldoende om een Tesla te kunnen kopen, want de goedkoopste Model S kost in de VS nog altijd 69.000 dollar. Toch hoef je met Musk geen medelijden te hebben. Nadat hij eerder al vele honderden miljoenen opstreek uit de verkoop van eerdere activiteiten zoals PayPal is zijn aandelenbelang van 26,7 procent in Tesla volgens de koers van gisteren zo’n 7,6 miljard dollar waard. Overigens worden de andere directeuren van het autobedrijf wat beter beloond. Zo kon Jerome Guillen, wereldwijd verantwoordelijk voor logistiek en service, vooral dankzij aandelenopties in totaal 17,13 miljoen dollar opstrijken.

Tesla-baas verdient niet meer dan minimumloon - Automobielmanagement.nl

Tesla-baas verdient niet meer dan minimumloon

Waar autobazen als Martin Winterkorn van VW, Carlos Ghosn van Renault/Nissan en Dieter Zetsche van Daimler met vele miljoenen naar huis gaan – Winterkorn verdiende vorig jaar zelfs 16 miljoen -, verdiende topman en oprichter Elon Musk van Tesla vorig jaar niet meer dan het Californische minimumloon ofwel 37.440 dollar. Dat blijkt uit de financiële cijfers van de fabrikant van hoogwaardige elektrische automobielen.

Dat salaris is niet eens voldoende om een Tesla te kunnen kopen, want de goedkoopste Model S kost in de VS nog altijd 69.000 dollar. Toch hoef je met Musk geen medelijden te hebben. Nadat hij eerder al vele honderden miljoenen opstreek uit de verkoop van eerdere activiteiten zoals PayPal is zijn aandelenbelang van 26,7 procent in Tesla volgens de koers van gisteren zo’n 7,6 miljard dollar waard. Overigens worden de andere directeuren van het autobedrijf wat beter beloond. Zo kon Jerome Guillen, wereldwijd verantwoordelijk voor logistiek en service, vooral dankzij aandelenopties in totaal 17,13 miljoen dollar opstrijken.