Marchionne ziet zelfs in Apple en Google partners

Sergio Marchionne heeft opnieuw een fel pleidooi gehouden voor meer samenwerking en fusies in de internationale autowereld. De baas van Fiat Chrysler Automobiles sluit daarbij zelfs nieuwkomers als Apple en Google niet uit als potentiele partners.

Marchionne hield deze week een toespraak onder de titel ‘Confessions of a capital junkie’ waarin hij de autosector er collectief van beschuldigde onvoldoende waarde te genereren in vergelijking met het geïnvesteerde kapitaal. "We zijn allemaal verslaafd aan kapitaal. Consolidatie is de enige manier om dat probleem op korte termijn op te lossen.” De FSA-topman vindt samenwerking en schaalvergroting vooral nodig om de enorme kosten van nieuwe technologieën, zoals autonome auto’s of schonere motoren, te kunnen betalen. Marchionne berekent dat de autobedrijven gezamenlijk vorig jaar 122 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling hebben uitgegeven. Volgens hem kan een fusie met een andere grote autofabrikant alleen zijn eigen bedrijf over de komende vier jaar gezien al 2,5 tot 4,5 miljard euro besparen.

Marchionne ziet zelfs in Apple en Google partners - Automobielmanagement.nl

Marchionne ziet zelfs in Apple en Google partners

Sergio Marchionne heeft opnieuw een fel pleidooi gehouden voor meer samenwerking en fusies in de internationale autowereld. De baas van Fiat Chrysler Automobiles sluit daarbij zelfs nieuwkomers als Apple en Google niet uit als potentiele partners.

Marchionne hield deze week een toespraak onder de titel ‘Confessions of a capital junkie’ waarin hij de autosector er collectief van beschuldigde onvoldoende waarde te genereren in vergelijking met het geïnvesteerde kapitaal. "We zijn allemaal verslaafd aan kapitaal. Consolidatie is de enige manier om dat probleem op korte termijn op te lossen.” De FSA-topman vindt samenwerking en schaalvergroting vooral nodig om de enorme kosten van nieuwe technologieën, zoals autonome auto’s of schonere motoren, te kunnen betalen. Marchionne berekent dat de autobedrijven gezamenlijk vorig jaar 122 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling hebben uitgegeven. Volgens hem kan een fusie met een andere grote autofabrikant alleen zijn eigen bedrijf over de komende vier jaar gezien al 2,5 tot 4,5 miljard euro besparen.