Volkswagen boekt 17 procent hogere winst in Q1

Volkswagen AG heeft, ondanks de bestuurscrisis van de afgelopen periode, over het eerste kwartaal van dit jaar een grote stijging in de winst kunnen rapporteren.

Volkswagen staat qua verkoopcijfers nu op de tweede plaats na Toyota en rapporteerde een operationele winst van 3,3 miljard euro over het eerste kwartaal, dat is zeventien procent meer dan in het eerste kwartaal van 2014. Het zal geen verrassing zijn dat opnieuw Audi en Porsche het best hebben gepresteerd. Daarentegen bleef de operationele marge van het kernmerk Volkswagen steken op slechts twee procent, wat nog even de vinger op de zere plek legt en wat ongetwijfeld een belangrijk deel van de reden is van de strijd tussen Ferdinand Piëch en Martin Winterkorn. 
De financiële topman van Volkswagen, Hans Dieter Pötsch, zei dat de combinatie van kostenreducties op de lange termijn en een nieuw productieplatform betekent dat de groep ‘heel goed op schema ligt’ om het merk Volkswagen een operationele winst van zes procent te kunnen laten maken in 2018. Hij zei ook dat er geen plannen zijn voor grote overnames, min of meer een favoriete bezigheid van Piëch.

China was ook een belangerijke bron van inkomsten want de afzet van personenauto’s daar nam met 1,9 procent toe, niet zo veel dus. Maar de operationele winst van de joint ventures in China steeg naar 1,6 miljard euro (was 1,2 miljard in Q1 2014). Overigens is de helft van de stijging te danken aan valuta-effecten door de lage stand van de euro ten opzichte van de Chinese munt yuan. De goede resultaten in China staan in contrast met de andere opkomende markten zoals Rusland en Brazilië waar de verkopen van Volkswagen daalden met resp. 34 en 17 procent.
De Volkswagen-groep rapporteerde een netto winst van 2,9 miljard euro, dat is 19 procent meer dan in Q1 van vorig jaar. De omzet was tien procent hoger en kwam uit op 52,7 miljard euro. Al met al nam de afzet van auto’s van de groep toe met iets minder dan twee procent tot een totaal van 2,5 miljoen eenheden. Dit is inclusief een sterke stijging bij zowel Audi (+6% )als bij Porsche (+32%). (bron: FT)

 

  

 

   

    

Volkswagen boekt 17 procent hogere winst in Q1 - Automobielmanagement.nl

Volkswagen boekt 17 procent hogere winst in Q1

Volkswagen AG heeft, ondanks de bestuurscrisis van de afgelopen periode, over het eerste kwartaal van dit jaar een grote stijging in de winst kunnen rapporteren.

Volkswagen staat qua verkoopcijfers nu op de tweede plaats na Toyota en rapporteerde een operationele winst van 3,3 miljard euro over het eerste kwartaal, dat is zeventien procent meer dan in het eerste kwartaal van 2014. Het zal geen verrassing zijn dat opnieuw Audi en Porsche het best hebben gepresteerd. Daarentegen bleef de operationele marge van het kernmerk Volkswagen steken op slechts twee procent, wat nog even de vinger op de zere plek legt en wat ongetwijfeld een belangrijk deel van de reden is van de strijd tussen Ferdinand Piëch en Martin Winterkorn. 
De financiële topman van Volkswagen, Hans Dieter Pötsch, zei dat de combinatie van kostenreducties op de lange termijn en een nieuw productieplatform betekent dat de groep ‘heel goed op schema ligt’ om het merk Volkswagen een operationele winst van zes procent te kunnen laten maken in 2018. Hij zei ook dat er geen plannen zijn voor grote overnames, min of meer een favoriete bezigheid van Piëch.

China was ook een belangerijke bron van inkomsten want de afzet van personenauto’s daar nam met 1,9 procent toe, niet zo veel dus. Maar de operationele winst van de joint ventures in China steeg naar 1,6 miljard euro (was 1,2 miljard in Q1 2014). Overigens is de helft van de stijging te danken aan valuta-effecten door de lage stand van de euro ten opzichte van de Chinese munt yuan. De goede resultaten in China staan in contrast met de andere opkomende markten zoals Rusland en Brazilië waar de verkopen van Volkswagen daalden met resp. 34 en 17 procent.
De Volkswagen-groep rapporteerde een netto winst van 2,9 miljard euro, dat is 19 procent meer dan in Q1 van vorig jaar. De omzet was tien procent hoger en kwam uit op 52,7 miljard euro. Al met al nam de afzet van auto’s van de groep toe met iets minder dan twee procent tot een totaal van 2,5 miljoen eenheden. Dit is inclusief een sterke stijging bij zowel Audi (+6% )als bij Porsche (+32%). (bron: FT)