De min is de eerste in een maand die de autofabrikant heeft moeten slikken sinds begin 2012. Gemeten over de eerste vier maanden van 2015 is er echter nog steeds verkoopprogressie: 1 procent (3,34 miljoen voertuigen wereldwijd). In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de groei nog 1,8 procent.

Zowel in Brazilië als Rusland gingen de zaken vorige maand slechter bij met name het Volkswagen-label. Op modelniveau was een negatieve rol weggelegd voor de Golf en Passat. Op ’s werelds  grootste individuele automarkt – China – steeg de uitlevering nog maar 0,2 procent. Tot nu toe geeft 2015 dan ook een onevenwichtige ontwikkeling te zien, deelde VW mee. Behalve het kernmerk VW incasseerden ook truckbouwers MAN en Scania een terugloop. Blije gezichten zijn er als het gaat om Porsche, dat wereldwijd in de eerste vier maanden 32 procent meer verkocht. Audi schopte het tot plus 5,2 procent.