Renault: van 2 naar 5 procent Indiase markt met Kwid

In de komende drie jaar wil Renault in plaats van twee procent zo maar vijf procent te pakken zien te krijgen van de in potentie gigantische markt voor kleine auto’s in India. Dat moet gebeuren met een nieuwe hatchback met de naam Kwid.

De Kwid zal in India worden geproduceerd en gaat driehonderd duizend roepies kosten, omgerekend iets meer dan vier duizend euro. Deze actie is een voorbeeld van nieuwe pogingen van wereldwijde autofabrikanten om auto’s te bouwen die geschikt zijn voor  budgetgevoelige consumenten in Azië en Afrika. Ceo Carlos Ghosn van Renault (en Nissan) heeft zijn reputatie op het spel gezet door ervoor te willen zorgen dat Renault goedkopere modellen gaat bouwen om de groei aan te jagen in de opkomende markten. Renault wil ook zijn afhankelijkheid van de verzadigde markten in Europa en Rusland minder groot maken.  "Dit is een auto om de strijd aan te gaan in India", aldus Ghosn in een The Financial Times.  Hij sprak in de fabricage-hub van Renault in Chennai en positioneerde Renault tegenover de marktleiders Hyundai en Maruti Suzuki.  India is in aantallen verkochte auto’s de zesde automarkt ter wereld.

Ghosn zei dat Renault van plan is zijn investeringen in India te vergroten. Het bedrijf zou van plan zijn of een nieuwe fabriek te bouwen, of de productie van zijn bestaande Renault-Nissan-fabriek in Chennai te vergroten tot vierhonderd duizend eenheden.  De Kwid wordt in eerste instantie gebouwd in Chennai. Hij zal ook worden geëxporteerd naar ‘nabije’ opkomende markten en op termijn ook worden geproduceerd als onderdeel van een groeiplan voor bijvoorbeeld Brazilië. Een groot deel van het ontwerp en de engineering van de nieuwe auto is in India gedaan.

De verwachting is dat de wereldwijde markt voor kleine auto’s zal groeien en het aandeel van de opkomende markten daarin zal toenemen.  Renault is al succesvol in India met de Dacia Duster maar analisten verwachten dat de Kwid het moeilijk zal krijgen tegenover gevestigde concurrenten zoals Maruti Suzuki dat de Alto bouwt, wereldwijd de best verkochte kleine auto. Men verwacht problemen voor een merk als Renault dat maar een klein dealernetwerk heeft, ook als de prijs geschikt is voor de Indiase portemonnee. 

Renault hoopt meer succesvol te zijn dan Nissan, dat vorig jaar met veel tamtam zijn merk Datsun weer tot leven riep. Maar het eerste model, de Go, kreeg qua veiligheid zo’n slechte score dat de NCAP aan Nissan vroeg de auto van de markt te halen. Nissan heeft vervolgens de technische specificaties verbeterd maar de verkoop van de Go loopt slecht. Nissan zegt dat de auto aan de lokale normen voldoet. (bron: FT)

 

 

Renault: van 2 naar 5 procent Indiase markt met Kwid - Automobielmanagement.nl

Renault: van 2 naar 5 procent Indiase markt met Kwid

In de komende drie jaar wil Renault in plaats van twee procent zo maar vijf procent te pakken zien te krijgen van de in potentie gigantische markt voor kleine auto’s in India. Dat moet gebeuren met een nieuwe hatchback met de naam Kwid.

De Kwid zal in India worden geproduceerd en gaat driehonderd duizend roepies kosten, omgerekend iets meer dan vier duizend euro. Deze actie is een voorbeeld van nieuwe pogingen van wereldwijde autofabrikanten om auto’s te bouwen die geschikt zijn voor  budgetgevoelige consumenten in Azië en Afrika. Ceo Carlos Ghosn van Renault (en Nissan) heeft zijn reputatie op het spel gezet door ervoor te willen zorgen dat Renault goedkopere modellen gaat bouwen om de groei aan te jagen in de opkomende markten. Renault wil ook zijn afhankelijkheid van de verzadigde markten in Europa en Rusland minder groot maken.  "Dit is een auto om de strijd aan te gaan in India", aldus Ghosn in een The Financial Times.  Hij sprak in de fabricage-hub van Renault in Chennai en positioneerde Renault tegenover de marktleiders Hyundai en Maruti Suzuki.  India is in aantallen verkochte auto’s de zesde automarkt ter wereld.

Ghosn zei dat Renault van plan is zijn investeringen in India te vergroten. Het bedrijf zou van plan zijn of een nieuwe fabriek te bouwen, of de productie van zijn bestaande Renault-Nissan-fabriek in Chennai te vergroten tot vierhonderd duizend eenheden.  De Kwid wordt in eerste instantie gebouwd in Chennai. Hij zal ook worden geëxporteerd naar ‘nabije’ opkomende markten en op termijn ook worden geproduceerd als onderdeel van een groeiplan voor bijvoorbeeld Brazilië. Een groot deel van het ontwerp en de engineering van de nieuwe auto is in India gedaan.

De verwachting is dat de wereldwijde markt voor kleine auto’s zal groeien en het aandeel van de opkomende markten daarin zal toenemen.  Renault is al succesvol in India met de Dacia Duster maar analisten verwachten dat de Kwid het moeilijk zal krijgen tegenover gevestigde concurrenten zoals Maruti Suzuki dat de Alto bouwt, wereldwijd de best verkochte kleine auto. Men verwacht problemen voor een merk als Renault dat maar een klein dealernetwerk heeft, ook als de prijs geschikt is voor de Indiase portemonnee. 

Renault hoopt meer succesvol te zijn dan Nissan, dat vorig jaar met veel tamtam zijn merk Datsun weer tot leven riep. Maar het eerste model, de Go, kreeg qua veiligheid zo’n slechte score dat de NCAP aan Nissan vroeg de auto van de markt te halen. Nissan heeft vervolgens de technische specificaties verbeterd maar de verkoop van de Go loopt slecht. Nissan zegt dat de auto aan de lokale normen voldoet. (bron: FT)