Premier David Cameron heeft voor de verkiezingen beloofd dat hij uiterlijk in 2017 een referendum zal houden met de simpele vraag: Blijft Groot-Brittannie in de EU, ja of nee. Nu Cameron twee weken geleden met een flinke meerderheid is herkozen, is de kans op zo’n referendum aanzienlijk toegenomen. Bovendien heeft de premier zelf laten doorschemeren dat hij de volksstemming misschien wel een jaar naar voren trekt.

De kans dat de Britten voor uittreding stemmen, Brexit dus, slaat de autosector met angst om het hart. "Voor de auto-industrie is het eerlijk gezegd het beste als ze er gewoon inblijven,"zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea. Als de Britten wel hun eigen weg gaan, dan kan dat leiden tot heffingen, extra technische belemmeringen en andere obstakels. Dat geldt zowel voor de vele auto’s die vanuit Engeland worden geëxporteerd naar andere EU-landen als voor de handel in omgekeerde richting. Bovendien zal het waarschijnlijk moeilijker worden om mensen uit andere EU-landen in Groot-Brittannië te laten werken. Daarnaast waarschuwt Jonnaert dat de Britten straks ook niets meer te vertellen zouden hebben over Europese normen en eisen, bijvoorbeeld rond de emissies van nieuwe auto’s.