Vooral een inzakkende export speelt een rol in de negatieve tendens. Voor de binnenlandse markt werd er met 29.930 exemplaren nog elf procent meer geproduceerd, maar het aantal nieuwe auto’s voor de export daalde met bijna acht procent naar 98.382.

De Society of Motor Manufacturers and Traders, de Britse autokoepel, wijt de productie-afname aan de lage vraag elders in Europa. ‘’De Europese markt als geheel zit nog altijd drie miljoen eenheden onder het hoogtepunt’,’ verklaart directeur Mike Hawes. ‘’De Britse autokoper heeft veel meer vertrouwen in de toekomst dan mensen in andere Europese landen. Bovendien zijn er nog altijd veel aantrekkelijke financieringen beschikbaar. Ongeveer driekwart van de nieuwe auto’s wordt hier nu met één of ander financieringspakket verkocht.”

De SMMT wijst er ook nog op dat de autofabrikanten de laatste tijd vele miljarden hebben geïnvesteerd in hun Britse fabrieken om zich voor te bereiden op een reeks nieuwe modellen. Bij de fabrieken van Land Rover, Mini en andere merken zijn de werkzaamheden vaak nog volop aan de gang. Hawes: ‘’Daar moet de komende tijd zeker meer groei uit voort komen.”