Spanje en Italië bevinden zich onder de landen die de grootste groei in autoverkopen hebben laten zien, aldus analist Kristina Church van Barclays op de website van Automotive News. "De verkoopdata laten nu nog geen impact zien,  maar het is echt een wait-and-see-scenario."  Volgens Exane BNP Paribas zullen de gevolgen van het Griekse ‘neen’ vooral worden gevoeld in Italië, Spanje en Portugal. De bank zegt PSA en Fiat Chrysler de fabrikanten zijn die het meest te maken hebben omdat die markten bijna twaalf procent van de afzet van deze autofabrikanten opnemen, terwijl Volkswagen het minste last heeft met een afzet van ongeveer vijf procent.  De bank ziet nu een Grexit als het meest waarschijnlijke scenario en men ziet hierin een potentieel gevaar. Het zou consumenten kunnen  bewegen de aankoop van een nieuwe auto uit te stellen.
Verkoop herstelt

Nadat de Europese autoverkoopcijfers in 2013 naar het laagste punt in twintig jaar tijd daalden als gevolg van de schuldencrisis in de eurozone, herstelde de verkoop zich inmiddels langzaamaan weer, met een groei van 5,4 procent in 2014 en 6,7 procent in de eerste vijf maanden van 2015 als gevolg van een groei met dubbele cijfers in Spanje, Italië en Portugal. De data over de maand juni moeten nog worden gepubliceerd.  Voorlopig voorspelt Exane BNP Paribas een verkoopstijging van de Europese autoverkopen met zes procent in 2015 en nog eens vijf procent in 2016. Maar die schattingen kunnen zomaar worden tenietgedaan door de Griekse situatie. 
Ook Duitsland  

Ook Duitsland, de grootste Europese markt, zou getroffen kunnen worden als nu andere landen net als Griekenland gaan vragen om minder strikte eisen voor de hulpprogramma’s en er dus veel geld in Europa gestoken moet worden. Duitse consumenten zouden grote aankopen zoals auto’s kunnen uitstellen als zij denken dat andere landen ook hulp nodig hebben. Maar de Duitse autofabrikanten, vertegenwoordigd in de VDA, houden hun ferme standpunt  overeind. "De houding moet niet zijn om te proberen Griekenland ongeacht de kosten in de euro te houden en dat standpunt handhaven wij ook na het referendum", aldus president Matthias Wissmann van de koepelorganisatie.

Griekenland kleine markt  

Analisten stellen vast dat de Griekse automarkt zelf zo klein is dat een instorting ervan geen merkbare impact zal hebben op de autofabrikanten. Vorig jaar werden in Griekenland 71 duizend nieuwe auto’s verkocht, ongeveer net zo veel als in Slowakije of Roemenië. In Italië zijn 1,36 miljoen auto’s verkocht en in Spanje 855 duizend. In Portugal kwam de teller tot 143 duizend.  (bron: AutomotiveNews.com)