Dit merk zet de laatste tijd duidelijk slechtere resultaten neer dan zustermerk Peugeot, zeker in China maar ook in Europa. In China verkocht Peugeot in het eerste halfjaar elf procent meer auto’s, waarmee het zich kennelijk wat kan ontworstelen aan de algemene malaise op de automarkt. Dat lukt Citroën duidelijk niet want dat moest in China een daling van bijna zeven procent incasseren.

In Europa ging het wat beter; hier verkocht Citroën in de eerste zes maanden van dit jaar nog bijna drie procent meer auto’s. Dit is echter toch beduidend minder dan Peugeot, dat een plus van bijna zeven procent kon noteren. Ook in landen als Mexico of Zuid-Korea doet Peugeot het aanzienlijk beter dan Citroën. In veel delen van de wereld zijn de cijfers van Citroën bovendien nog opgepoetst doordat het teleurstellende DS nu apart wordt geteld. 

Herdefiniëren

Bij PSA ligt het onderwerp Citroën bovenop de stapel. De Fransen willen voorkomen dat één merk binnen de stal het herstel dreigt te belemmeren. Gedacht wordt inmiddels over het herdefiniëren van de marketingstrategie, die Citroën een duidelijker marktpositie moet bieden. Dat moet dan bijvoorbeeld ook een eind maken aan de vaagheid rond de C4 Cactus. Dit model wordt relatief laaggeprijsd in de markt gezet maar mag van Citroën voor geen goud ‘low cost’ genoemd worden.

Nederland

In Nederland is de situatie anders. Scoorde Peugeot over het eerste halfjaar een plus van zeven procent (tot zestien duizend auto’s), Citroën groeide bijna zeventien procent, tot bijna elfduizend eenheden. Dit mede – en vooral – dankzij de bijna drieënhalf duizend eenheden van de C4 Cactus. Peugeot bezette over H1-2015 in Nederland de derde positie op de verkoopranglijst, Citroën de zesde.