"Over het algemeen was de ontwikkeling bij de merken van de VW groep bevredigend bij soms moeilijke marktomstandigheden. In Zuid-Amerika en Rusland blijft de situatie gespannen, net als in China waar de groei van de automarkt sinds begin dit jaar voortdurend slinkt en in juni voor het eerst in jaren negatief werd. Als marktleider waren de Volkswagen personenauto merken niet immuun voor deze veranderingen op de markt," zegt Christian Klingler, in de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor sales.

In Europa kon de groep als geheel 2,11 miljoen auto’s afleveren, een toename van 3,7 procent. West-Europa deed het daarbinnen nog wat beter met bijna zeven procent groei. In Rusland werden met niet meer dan 84.300 stuks 40 procent minder nieuwe auto’s afgeleverd. Azië-Pacific doet het door de problemen in China eveneens minder goed dan voorheen met over de eerste jaarhelft een daling van drie procent. Noord-Amerika kon echter een groei van zes procent neerzetten.

Wat massamerken betreft is het vroegere zorgenkindje Seat nu koploper met ruim acht procent hogere verkopen. Ook Skoda en Audi zitten in de plus terwijl Volkswagen aan de andere kant een daling met bijna vier procent moest incasseren. Verreweg de beste prestatie komt echter voor rekening van Porsche dat met 114.000 afgeleverde auto’s 30 procent hoger zit dan een jaar geleden.