Megaboete voor autofabrikanten in Spanje

Twintig autofabrikanten, waaronder vrijwel alle grote merken, hebben van de Spaanse mededingingsautoriteiten een boete gekregen van in totaal 171 miljoen euro wegens ongeoorloofde commerciële en strategische afspraken.

De hoogste boete, 22,8 miljoen, is voor General Motors gevolgd door Ford met 20,2 miljoen. Verder moeten Renault 18,2 miljoen, Peugeot 15,7 miljoen en Citroen 14,7 miljoen euro ophoesten terwijl BMW voor 8 miljoen en Fiat voor bijna 7 miljoen is aangeslagen. Ook de Japanners en Koreanen delen in de malaise want voor Toyota is er een boete van 8,6 miljoen, voor Nissan van ruim 3,1 miljoen en voor Hyundai/Kia van 4,4 miljoen. Het Spaanse SEAT krijgt geen boete omdat het als klokkenluider is opgetreden.

Volgens de Comision Nacional de los Mercados y la Competencia hebben de Spaanse dochters van de autofabrikanten tussen 2006 en 2013 illegale afspraken gemaakt over de marktverdeling, de after sales diensten en marketing. Ze hadden daarvoor ook een speciale Club de Marcas ofwel club van de merken opgericht. 

Megaboete voor autofabrikanten in Spanje - Automobielmanagement.nl

Megaboete voor autofabrikanten in Spanje

Twintig autofabrikanten, waaronder vrijwel alle grote merken, hebben van de Spaanse mededingingsautoriteiten een boete gekregen van in totaal 171 miljoen euro wegens ongeoorloofde commerciële en strategische afspraken.

De hoogste boete, 22,8 miljoen, is voor General Motors gevolgd door Ford met 20,2 miljoen. Verder moeten Renault 18,2 miljoen, Peugeot 15,7 miljoen en Citroen 14,7 miljoen euro ophoesten terwijl BMW voor 8 miljoen en Fiat voor bijna 7 miljoen is aangeslagen. Ook de Japanners en Koreanen delen in de malaise want voor Toyota is er een boete van 8,6 miljoen, voor Nissan van ruim 3,1 miljoen en voor Hyundai/Kia van 4,4 miljoen. Het Spaanse SEAT krijgt geen boete omdat het als klokkenluider is opgetreden.

Volgens de Comision Nacional de los Mercados y la Competencia hebben de Spaanse dochters van de autofabrikanten tussen 2006 en 2013 illegale afspraken gemaakt over de marktverdeling, de after sales diensten en marketing. Ze hadden daarvoor ook een speciale Club de Marcas ofwel club van de merken opgericht.