Daimler en Renault-Nissan bouwen fabriek in Mexico

Vijf jaar na de start van de strategische samenwerking hebben de concerns Daimler en Renault-Nissan de samenwerking belangrijk uitgebreid met een joint venture in Aguascalientes, centraal Mexico, waar een productiefaciliteit voor de volgende generatie premium compacte auto’s van Mercedes en Infiniti wordt gebouwd.

Het nieuwe bedrijf Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes (Compas) is 50:50-eigendom van Daimler en Nissan. Beide partners zullen in totaal een bedrag van een miljard dollar investeren in Compas dat leiding zal geven aan de bouw en bedrijfsvoering van de nieuwe fabriek.  De moderne fabriek wordt gevestigd vlakbij de Nissan Aguascalientes A2-fabriek. Om te beginnen zullen jaarlijks ruim 230 duizend voertuigen geproduceerd worden en rond 2020 zal het personeelsbestand uit ongeveer 3,6 duizend medewerkers bestaan. Afhankelijk van de marktontwikkelingen en de vraag is het mogelijk om de productiecapaciteit uit te breiden. De productie van Infiniti zal begin 2017 een aanvang nemen, terwijl de eerste Mercedes-Benz in 2018 van de band zal rollen.
Compas  wordt geleid door een internationaal managementteam van Daimler en Nissan: Ryoji Kurosawa is ceo, Uwe Jarosch is cfo en Glaucio Leite is cqo (chief quality officer). "Aguascalientes is uitgekozen omdat er veel toeleveranciers zijn in deze regio en vanwege Nissans dertig jaar lange ervaring in Mexico op het gebied van uiterst efficiënte fabricage", aldus Kurosawa, die dertig jaar productie-ervaring heeft bij zowel Nissan als Infiniti.

Zoals reeds in juni 2014 aangekondigd, zullen Daimler en Infiniti ook samenwerken bij de ontwikkeling van de volgende generatie premium compacte auto’s van Mercedes-Benz en Infiniti. Beide partners zullen nauw samenwerken in iedere fase van het productontwikkelingsproces. De merkidentiteit blijft gewaarborgd omdat de auto’s van Mercedes-Benz en Infiniti zich duidelijk van elkaar zullen onderscheiden op het gebied van productdesign, rijeigenschappen en specificaties.

Daimler en Nissan zullen de volgende generatie premium compacte auto’s ook in andere fabrieken wereldwijd produceren, waaronder in Europa en China.

Daimler en Renault-Nissan bouwen fabriek in Mexico - Automobielmanagement.nl

Daimler en Renault-Nissan bouwen fabriek in Mexico

Vijf jaar na de start van de strategische samenwerking hebben de concerns Daimler en Renault-Nissan de samenwerking belangrijk uitgebreid met een joint venture in Aguascalientes, centraal Mexico, waar een productiefaciliteit voor de volgende generatie premium compacte auto’s van Mercedes en Infiniti wordt gebouwd.

Het nieuwe bedrijf Cooperation Manufacturing Plant Aguascalientes (Compas) is 50:50-eigendom van Daimler en Nissan. Beide partners zullen in totaal een bedrag van een miljard dollar investeren in Compas dat leiding zal geven aan de bouw en bedrijfsvoering van de nieuwe fabriek.  De moderne fabriek wordt gevestigd vlakbij de Nissan Aguascalientes A2-fabriek. Om te beginnen zullen jaarlijks ruim 230 duizend voertuigen geproduceerd worden en rond 2020 zal het personeelsbestand uit ongeveer 3,6 duizend medewerkers bestaan. Afhankelijk van de marktontwikkelingen en de vraag is het mogelijk om de productiecapaciteit uit te breiden. De productie van Infiniti zal begin 2017 een aanvang nemen, terwijl de eerste Mercedes-Benz in 2018 van de band zal rollen.
Compas  wordt geleid door een internationaal managementteam van Daimler en Nissan: Ryoji Kurosawa is ceo, Uwe Jarosch is cfo en Glaucio Leite is cqo (chief quality officer). "Aguascalientes is uitgekozen omdat er veel toeleveranciers zijn in deze regio en vanwege Nissans dertig jaar lange ervaring in Mexico op het gebied van uiterst efficiënte fabricage", aldus Kurosawa, die dertig jaar productie-ervaring heeft bij zowel Nissan als Infiniti.

Zoals reeds in juni 2014 aangekondigd, zullen Daimler en Infiniti ook samenwerken bij de ontwikkeling van de volgende generatie premium compacte auto’s van Mercedes-Benz en Infiniti. Beide partners zullen nauw samenwerken in iedere fase van het productontwikkelingsproces. De merkidentiteit blijft gewaarborgd omdat de auto’s van Mercedes-Benz en Infiniti zich duidelijk van elkaar zullen onderscheiden op het gebied van productdesign, rijeigenschappen en specificaties.

Daimler en Nissan zullen de volgende generatie premium compacte auto’s ook in andere fabrieken wereldwijd produceren, waaronder in Europa en China.