Om het tij nog enigszins te keren, heeft JLR net als veel andere luxe merken de prijzen van de nieuwe auto’s verlaagd. Maar dat heeft weer een averechtse effect, namelijk dat veel Chinezen de aankoop van een auto nog even uitstellen in de hoop dat die binnenkort nog goedkoper wordt.

In Noord-Amerika en Europa werden juist 13 resp. 28 procent meer auto’s verkocht waardoor de daling wereldwijd gezien op 6,5 procent uitkwam. Door de problemen bij de Britse autofabrikant moest moederbedrijf Tata Motors een winstdaling van bijna vijftig procent incasseren. De nettowinst daalde daardoor naar 433 miljoen dollar. Ook in de voorafgaande vier kwartalen liep de winst bij het Indiase autobedrijf al terug. Volgens financiële baas Ramaskrishnan zijn de problemen in China niet alleen te wijten aan de malaise op de nationale automarkt daar maar ook door veranderingen in de werkwijze van Jaguar Land Rover. Voorheen werden complete auto’s uit Groot-Brittannië aangevoerd, maar sinds oktober bouwt JLR ook nieuwe wagens in een joint-venture fabriek in China zelf.  

De wat mindere prestaties bij de Britse dochter baren Tata Motors zorgen omdat JLR de grootste winstmachine voor het concern is. In India zelf beginnen de verkopen van Tata’s eigen modellen langzaam wat op te veren na meer dan twee jaar stilstand. De afzet van light trucks en suv’s blijft op de Indiase thuismarkt echter nog altijd lager dan een jaar eerder.