EV-nieuws: Tesla heeft geld nodig

Tesla, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, is de laatste tijd continu in het nieuws. Ook vorige week stroomden de berichten over Tesla links en rechts binnen. Tijd voor een korte samenvatting.

Tesla maakt momenteel zo’n vierduizend dollar verlies per verkochte auto. In sommige gevallen is het zelfs zesduizend dollar, want eigenaren van een Model S die nieuwe klanten aandragen, ontvangen nu duizend dollar aan tegoed voor accessoires en services. De nieuwe klant krijgt ook nog eens duizend dollar korting. Het zijn pittige bedragen, maar volgens Tesla is er geen reden tot paniek. Het verlies van 359 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2015 komt deels door de enorme investeringen die worden gedaan. Zo wordt bijvoorbeeld de nieuwe Tesla Model X klaargestoomd voor de onthulling op de IAA in Frankfurt.

 

Meer aandelen

Om meer geld in het laatje te brengen, gaat Tesla 2,1 miljoen extra aandelen aanbieden, waarmee zo’n vijfhonderd miljoen dollar moet worden opgehaald. Dat geld is hard nodig voor de ontwikkeling van de nieuwe Tesla Model 3 en de Gigafactory. Ook de dealer- en supercharger-netwerken kunnen daardoor blijven groeien. Tesla verwacht vanaf 2020 structureel winst te kunnen maken.

 

Superchargers

De teller van het aantal supercharger-laadpunten staat inmiddels op 2,8 duizend, ze zijn verdeeld over 495 stations. Het is een hoop, maar nog niet genoeg. De Superchargers zijn namelijk vaak bezet. De oorzaak ligt niet bij bestuurders die onderweg stoppen om te laden, maar bij de lokale bewoners. Zij laden hun Model S daar gratis op. Daarom heeft Tesla nu een e-mail gestuurd naar de grootgebruikers met het verzoek of zij thuis willen laden. (bron: ZERauto.nl)

 

Reacties

Deze 4000-verlies-per-auto berichtgeving zingt alsmaar rond en wekt de indruk dat elke model S onder kostprijs verkocht zou worden.
Echter, de 30% marge op de kostprijs wordt onderaan de streep uitgegeven aan aanloopkosten voor Gigafactory, SuperChargernetwerk, opbouw van het sales & service kanaal etc. En dàn kom je, als je het nettoverlies onderaan de streep deelt door het aantal verkochte exemplaren, kom je op die 4K verlies per auto uit….
Ik weet nog wel dat Vodafone enorme overnamebedragen voor Libertel neertelde, terwijl ze meer verlies maakten dan de omzet was…
Explosief groeiende innovatiebedrijven maken geen winst…
En het sprookje dat SC\\\\\\\\\\\\\\\’s overbezet zijn zingt ook maar rond, ik heb het nog nooit meegemaakt en alleen in Amsterdam met de 167 taxi\\\\\\\\\\\\\\\’s is er dit verschijnsel!

Geplaatst door: TevredenTeslaRijder op

En hier kan ik mij 100% bij aansluiten. Ook een super tevreden tesla Model S rijder !

Geplaatst door: andre op
EV-nieuws: Tesla heeft geld nodig - Automobielmanagement.nl

EV-nieuws: Tesla heeft geld nodig

Tesla, de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s, is de laatste tijd continu in het nieuws. Ook vorige week stroomden de berichten over Tesla links en rechts binnen. Tijd voor een korte samenvatting.

Tesla maakt momenteel zo’n vierduizend dollar verlies per verkochte auto. In sommige gevallen is het zelfs zesduizend dollar, want eigenaren van een Model S die nieuwe klanten aandragen, ontvangen nu duizend dollar aan tegoed voor accessoires en services. De nieuwe klant krijgt ook nog eens duizend dollar korting. Het zijn pittige bedragen, maar volgens Tesla is er geen reden tot paniek. Het verlies van 359 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2015 komt deels door de enorme investeringen die worden gedaan. Zo wordt bijvoorbeeld de nieuwe Tesla Model X klaargestoomd voor de onthulling op de IAA in Frankfurt.

 

Meer aandelen

Om meer geld in het laatje te brengen, gaat Tesla 2,1 miljoen extra aandelen aanbieden, waarmee zo’n vijfhonderd miljoen dollar moet worden opgehaald. Dat geld is hard nodig voor de ontwikkeling van de nieuwe Tesla Model 3 en de Gigafactory. Ook de dealer- en supercharger-netwerken kunnen daardoor blijven groeien. Tesla verwacht vanaf 2020 structureel winst te kunnen maken.

 

Superchargers

De teller van het aantal supercharger-laadpunten staat inmiddels op 2,8 duizend, ze zijn verdeeld over 495 stations. Het is een hoop, maar nog niet genoeg. De Superchargers zijn namelijk vaak bezet. De oorzaak ligt niet bij bestuurders die onderweg stoppen om te laden, maar bij de lokale bewoners. Zij laden hun Model S daar gratis op. Daarom heeft Tesla nu een e-mail gestuurd naar de grootgebruikers met het verzoek of zij thuis willen laden. (bron: ZERauto.nl)

 

Reacties

Deze 4000-verlies-per-auto berichtgeving zingt alsmaar rond en wekt de indruk dat elke model S onder kostprijs verkocht zou worden.
Echter, de 30% marge op de kostprijs wordt onderaan de streep uitgegeven aan aanloopkosten voor Gigafactory, SuperChargernetwerk, opbouw van het sales & service kanaal etc. En dàn kom je, als je het nettoverlies onderaan de streep deelt door het aantal verkochte exemplaren, kom je op die 4K verlies per auto uit….
Ik weet nog wel dat Vodafone enorme overnamebedragen voor Libertel neertelde, terwijl ze meer verlies maakten dan de omzet was…
Explosief groeiende innovatiebedrijven maken geen winst…
En het sprookje dat SC\\\\\\\\\\\\\\\’s overbezet zijn zingt ook maar rond, ik heb het nog nooit meegemaakt en alleen in Amsterdam met de 167 taxi\\\\\\\\\\\\\\\’s is er dit verschijnsel!

Geplaatst door: TevredenTeslaRijder op

En hier kan ik mij 100% bij aansluiten. Ook een super tevreden tesla Model S rijder !

Geplaatst door: andre op