Analyse: grote problemen voor Winterkorn van VW

Halverwege het jaar was Volkswagen voor het eerst de grootste autofabrikant van de wereld. Maar de crises in China, Brazilië en Rusland laten de zwakke punten van het concern zien en spoedoperaties zijn niet voldoende.

Dit analyseert het Duitse vakblad Wirtschaftswoche.de. Onder normale omstandigheden kun je in de hypermoderne VW-fabriek ‘Gläsernen Manufaktur’ in Dresden tientallen malen de volgende scene zien: de lak glanst diepzwart, de stoelen zijn van het mooiste leer voorzien en een medewerkers laat zijn hand over de auto glijden en zegt vol trots: "Deze gaat naar China." Maar de laatste paar maanden zijn de tijden toch niet normaal in de hippe fabriek waar Volkswagen sinds 2002 de dure Phaeton bouwt. Steeds vaker ligt de productie er stil.  Tot wel tachtig procent van de productie gaat normaal gesproken naar China maar de laatste maanden komen de bestellingen nog maar druppelsgewijs binnen, zo meldt een insider van Volkswagen in Wirtschaftswoche. Het gros van de vijfhonderd medewerkers moet daarom naar de fabriek in Mosel, ten westen van Dresden, om te helpen bij de productie van de Golf en de Passat.
Beslissend

Maar de pijn zit niet alleen in Dresden want ook de zaken op de veelbelovende markten lopen niet zoals recentelijk. Ook in crisislanden begint het bij het giga-concern met z’n zeshonderd duizend medewerkers en tweehonderd miljard euro omzet te rommelen, terwijl dat tot voor kort nog onmogelijk leek. De drie markten China, Brazilië en Rusland zijn beslissend voor het welzijn van Volkswagen. Daar verkoopt het Duitse concern inmiddels 43 procent van zijn auto’s en behaalde er al een derde deel van zijn winst. En daarom krijgen de problemen van daar een bijzonder gehalte. Bij Volkswagen voegen de problemen die over de wereld zijn verdeeld zich samen als de lichtstralen onder een brandglas tot een brandhaard die het hele concern treft. Nog maar pas geleden was er sprake van groei in dubbele cijfers en de vooruitzichten waren zeer goed. Maar nu beginnen ineens de jarenlang verzuimde activiteiten zwaar te wegen en ze laten hun uitwerking zien. Het gata om de onevenwichtige internationalisering met het zwaartepunt in China en Zuidoost-Azië als het zwakke punt. Daar mislukte de modelpolitiek. Wat dat betreft negeerde de modelpolitiek ook de behoeften op de grote markten van de VS of Brazilië. En dan is er nog de veronachtzaming van de concurrentie die nu met succes aanvalt.
Spoedoperaties

Hoe ernstig de zaak is, laten de tot dusver weinig bekende spoedoperaties zien waartoe VW in de crisisregio’s is gedwongen.  Men bereikte bij het kernmerk Volkswagen vorig jaar in China nog een plus van tien procent maar na zes maanden in 2015 heeft men te maken met een minus van zeven procent.

Volgens ingewijden zou Volkswagen op de kwestie reageren door de productie van de Magotan (Passat-zustermodel) en de Lamando (Golf- en Jetta-imitaties) in de Chinese fabriek terug te schroeven. Van de Magotan werden er vijftien duizend per maand gebouwd maar in de maand maart waren het er nog maar 8,6 duizend, in april zelfs maar 5,6 duizend. Volkswagen zou de productie van bepaalde modellen op jaarbasis met tien tot twintig procent willen terugbrengen. (bron: Wirtschaftswoche.de)

 

Analyse: grote problemen voor Winterkorn van VW - Automobielmanagement.nl

Analyse: grote problemen voor Winterkorn van VW

Halverwege het jaar was Volkswagen voor het eerst de grootste autofabrikant van de wereld. Maar de crises in China, Brazilië en Rusland laten de zwakke punten van het concern zien en spoedoperaties zijn niet voldoende.

Dit analyseert het Duitse vakblad Wirtschaftswoche.de. Onder normale omstandigheden kun je in de hypermoderne VW-fabriek ‘Gläsernen Manufaktur’ in Dresden tientallen malen de volgende scene zien: de lak glanst diepzwart, de stoelen zijn van het mooiste leer voorzien en een medewerkers laat zijn hand over de auto glijden en zegt vol trots: "Deze gaat naar China." Maar de laatste paar maanden zijn de tijden toch niet normaal in de hippe fabriek waar Volkswagen sinds 2002 de dure Phaeton bouwt. Steeds vaker ligt de productie er stil.  Tot wel tachtig procent van de productie gaat normaal gesproken naar China maar de laatste maanden komen de bestellingen nog maar druppelsgewijs binnen, zo meldt een insider van Volkswagen in Wirtschaftswoche. Het gros van de vijfhonderd medewerkers moet daarom naar de fabriek in Mosel, ten westen van Dresden, om te helpen bij de productie van de Golf en de Passat.
Beslissend

Maar de pijn zit niet alleen in Dresden want ook de zaken op de veelbelovende markten lopen niet zoals recentelijk. Ook in crisislanden begint het bij het giga-concern met z’n zeshonderd duizend medewerkers en tweehonderd miljard euro omzet te rommelen, terwijl dat tot voor kort nog onmogelijk leek. De drie markten China, Brazilië en Rusland zijn beslissend voor het welzijn van Volkswagen. Daar verkoopt het Duitse concern inmiddels 43 procent van zijn auto’s en behaalde er al een derde deel van zijn winst. En daarom krijgen de problemen van daar een bijzonder gehalte. Bij Volkswagen voegen de problemen die over de wereld zijn verdeeld zich samen als de lichtstralen onder een brandglas tot een brandhaard die het hele concern treft. Nog maar pas geleden was er sprake van groei in dubbele cijfers en de vooruitzichten waren zeer goed. Maar nu beginnen ineens de jarenlang verzuimde activiteiten zwaar te wegen en ze laten hun uitwerking zien. Het gata om de onevenwichtige internationalisering met het zwaartepunt in China en Zuidoost-Azië als het zwakke punt. Daar mislukte de modelpolitiek. Wat dat betreft negeerde de modelpolitiek ook de behoeften op de grote markten van de VS of Brazilië. En dan is er nog de veronachtzaming van de concurrentie die nu met succes aanvalt.
Spoedoperaties

Hoe ernstig de zaak is, laten de tot dusver weinig bekende spoedoperaties zien waartoe VW in de crisisregio’s is gedwongen.  Men bereikte bij het kernmerk Volkswagen vorig jaar in China nog een plus van tien procent maar na zes maanden in 2015 heeft men te maken met een minus van zeven procent.

Volgens ingewijden zou Volkswagen op de kwestie reageren door de productie van de Magotan (Passat-zustermodel) en de Lamando (Golf- en Jetta-imitaties) in de Chinese fabriek terug te schroeven. Van de Magotan werden er vijftien duizend per maand gebouwd maar in de maand maart waren het er nog maar 8,6 duizend, in april zelfs maar 5,6 duizend. Volkswagen zou de productie van bepaalde modellen op jaarbasis met tien tot twintig procent willen terugbrengen. (bron: Wirtschaftswoche.de)