Daimler en Renault-Nissan verstevigen samenwerking

De samenwerking van Renault-Nissan en Daimler komt in het zesde jaar in een hogere versnelling. Dat verklaarden de beide topmannen Zetsche en Ghosn op de IAA in Frankfurt.

Bij het sluiten van de overeenkomst in april 2010 bleef de samenwerking in eerste instantie beperkt tot drie projecten met de focus op Europa. Sindsdien is het gemeenschappelijke portfolio van de partners verviervoudigd naar momenteel dertien projecten in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.

Carlos Ghosn, ceo van de Renault-Nissan Alliantie omschreef de samenwerking als een van de meest productieve in de auto-industrie. "De verkorte marktintroductietijd voor nieuwe auto’s is duidelijk een strategisch voordeel voor beide partners", vindt  Ghosn.  Dieter Zetsche, de grote baas van Daimler en ook directeur van Mercedes-Benz Cars, bevestigde dit. "Dit jaar hebben wij de samenwerking verder verstevigd en twee compleet nieuwe projecten bekendgemaakt."

Infiniti-fabriek

Onlangs werd de eerste paal geslagen voor de fabriek in Aguascalientes in Mexico waar vanaf 2017 door Nissan en Daimler de volgende generatie van de premium compacte auto voor Infiniti en vanaf 2018 voor Mercedes-Benz geproduceerd wordt. In deze fabriek investeerde men een miljard dollar. Er zullen vanaf 2020 naar verwachting meer dan 230 duizend auto’s van de band rollen.
Daimler en Nissan hebben dit jaar al de ontwikkeling van de eerste Mercedes pick-up (1-ton) aangekondigd. De nieuwe pick-up is deels gebaseerd op de gloednieuwe Nissan NP300, maar door Daimler geconstrueerd en geconcipieerd om te voldoen aan de speciale wensen en eisen van zijn klanten in Europa, Australië, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika. De pick-up wordt naast de Nissan NP300 en een  pick-up van Renault door Nissan gebouwd in de Renault-fabriek in het Argentijnse Cordoba. Een andere productielocatie voor deze drie modellen wordt de Nissan-fabriek in Barcelona. De productie van de Mercedes-Benz pick-up in beide fabrieken zal nog vóór het einde van dit decennium van start gaan.
De Infiniti Q30, een compacte auto uit de luxe klasse, is deels gebaseerd op de compacte auto’s van Daimler, en debuteert nu op de IAA in Frankfurt. De productie in de Nissan-fabriek in Sunderland (Groot-Brittannië) begint nog dit jaar.

Elektrische Smarts

Er zijn e-versies van de nieuwe Smarts fortwo en forfour ontwikkeld: deze nieuwe stadsauto’s zijn inmiddels alweer een klein jaar op de markt, ze waren samen met de Renault Twingo de eerste auto’s die op een gemeenschappelijk platform van Daimler en Renault-Nissan werden gebouwd. Zoals door beide concernchefs werd aangekondigd, is de verkoopstart van de elektrische versies van de twee Smarts tegen het einde van 2016. Beide auto’s worden door dezelfde elektromotor aangedreven die ook wordt toegepast in de Renault ZOE. De accu van de nieuwe Smart electric drive is afkomstig van het Daimler-dochterbedrijf  ‘Deutsche ACCUmotive’ in Kamenz.

 

Daimler en Renault-Nissan verstevigen samenwerking - Automobielmanagement.nl

Daimler en Renault-Nissan verstevigen samenwerking

De samenwerking van Renault-Nissan en Daimler komt in het zesde jaar in een hogere versnelling. Dat verklaarden de beide topmannen Zetsche en Ghosn op de IAA in Frankfurt.

Bij het sluiten van de overeenkomst in april 2010 bleef de samenwerking in eerste instantie beperkt tot drie projecten met de focus op Europa. Sindsdien is het gemeenschappelijke portfolio van de partners verviervoudigd naar momenteel dertien projecten in Europa, Azië en Noord- en Zuid-Amerika.

Carlos Ghosn, ceo van de Renault-Nissan Alliantie omschreef de samenwerking als een van de meest productieve in de auto-industrie. "De verkorte marktintroductietijd voor nieuwe auto’s is duidelijk een strategisch voordeel voor beide partners", vindt  Ghosn.  Dieter Zetsche, de grote baas van Daimler en ook directeur van Mercedes-Benz Cars, bevestigde dit. "Dit jaar hebben wij de samenwerking verder verstevigd en twee compleet nieuwe projecten bekendgemaakt."

Infiniti-fabriek

Onlangs werd de eerste paal geslagen voor de fabriek in Aguascalientes in Mexico waar vanaf 2017 door Nissan en Daimler de volgende generatie van de premium compacte auto voor Infiniti en vanaf 2018 voor Mercedes-Benz geproduceerd wordt. In deze fabriek investeerde men een miljard dollar. Er zullen vanaf 2020 naar verwachting meer dan 230 duizend auto’s van de band rollen.
Daimler en Nissan hebben dit jaar al de ontwikkeling van de eerste Mercedes pick-up (1-ton) aangekondigd. De nieuwe pick-up is deels gebaseerd op de gloednieuwe Nissan NP300, maar door Daimler geconstrueerd en geconcipieerd om te voldoen aan de speciale wensen en eisen van zijn klanten in Europa, Australië, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika. De pick-up wordt naast de Nissan NP300 en een  pick-up van Renault door Nissan gebouwd in de Renault-fabriek in het Argentijnse Cordoba. Een andere productielocatie voor deze drie modellen wordt de Nissan-fabriek in Barcelona. De productie van de Mercedes-Benz pick-up in beide fabrieken zal nog vóór het einde van dit decennium van start gaan.
De Infiniti Q30, een compacte auto uit de luxe klasse, is deels gebaseerd op de compacte auto’s van Daimler, en debuteert nu op de IAA in Frankfurt. De productie in de Nissan-fabriek in Sunderland (Groot-Brittannië) begint nog dit jaar.

Elektrische Smarts

Er zijn e-versies van de nieuwe Smarts fortwo en forfour ontwikkeld: deze nieuwe stadsauto’s zijn inmiddels alweer een klein jaar op de markt, ze waren samen met de Renault Twingo de eerste auto’s die op een gemeenschappelijk platform van Daimler en Renault-Nissan werden gebouwd. Zoals door beide concernchefs werd aangekondigd, is de verkoopstart van de elektrische versies van de twee Smarts tegen het einde van 2016. Beide auto’s worden door dezelfde elektromotor aangedreven die ook wordt toegepast in de Renault ZOE. De accu van de nieuwe Smart electric drive is afkomstig van het Daimler-dochterbedrijf  ‘Deutsche ACCUmotive’ in Kamenz.