De minister voor transport heeft dat in juni zelfs gemeld in een antwoord op vragen uit het parlement. "Wij zijn op de hoogte van bepaalde instrumentjes die als doel hebben het testmoment te bepalen."

Dat nieuws komt op het moment dat de gevolgen voor de Duitse economie zich langzaam maar zeker beginnen af te tekenen. Een reeks analisten roept inmiddels dat de VW-crisis een grotere bedreiging vormt voor de economie dan alle problemen in Griekenland. Dat kan grote gevolgen hebben voor de 270.000 werknemers van VW zelf en de vele tienduizenden mensen die nog eens bij de toeleveranciers werken. "Als de verkoop in Noord-Amerika de komende maanden instort, dan heeft dit niet enkel gevolgen voor het bedrijf zelf maar ook voor de hele Duitse economie", zegt ING-econoom Carsten Brzeski tegenover Reuters. VW verkocht vorig jaar 600.000 auto’s in de VS, dat is zes procent van de wereldwijde afzet. De export van de Duitse automobielsector als geheel was in 2014 goed voor 200 miljard euro of een vijfde van de totale Duitse export.