Matthias Müller is al bijna veertig jaar in dienst bij de VW Groep en de nieuwe voorzitter van de raad van toezicht, Hans-Dieter Pötsch,  is ruim tien jaar lang de grote financiële baas van de onderneming. Ingo Speich, senior portfolio manager bij Union Investment, een van de drie grootste investeringsbedrijven in Duitsland, zegt in Financial Times dat de aanstelling van beide heren het vertrouwen in de onderneming nog verder heeft geschaad. "Het zou veel beter zijn nieuwe mensen in de directie en de raad van toezicht te hebben om het vertrouwen van de kapitaalmarkt terug te kunnen winnen."  Union Investment een Top 15-investeerder van VW’s preferentie aandelen met een aandeel van 0,5 procent. Het fonds beheert in totaal 250 miljard euro.

De verklaring van Speich is op het moment de meest uitgesproken bemoeienis van een aandeelhouder in het VW sjoemeldieselschandaal dat nu twee maanden aan de orde is. Zijn uitspraken weerspiegelen ook de toenemende onvrede over de Duitse autofabrikant. De aandelen van Volkswagen zijn zeventig procent in waarde gedaald  sinds het bedrijf in de VS is beschuldigd van fraude bij de emissietests. "Het gaat alleen maar om vertrouwen. Gezien vanuit het standpunt van de kapitaalmarkt communiceert het bedrijf niet goed en er is een gebrek aan vertrouwen. Wij zijn teleurgesteld over de personele beslissingen die het bedrijf heeft genomen en over de informatie die het heeft verstrekt."

Investeerders zouden gefrustreerd zijn over de minimale communicatie die de fabrikant heeft afgegeven over de twaalf miljoen auto’s die zijn betrokken bij de schadalen over het gesjoemel met de uitstoot van NOx en van CO2. Velen hebben zich gericht in hun kritiek op de raad van toezicht, waar slechts één van de twintig leden onafhankelijk is van het bedrijf en zijn aandeelhouders. De benoeming van cfo Pötsch vorige maand als nieuwe voorzitter van de raad van toezicht (als opvolger van Ferdinand Piëch) leidde tot hevige kritiek uit de hoek van de minderheidsaandeelhouders.  Maar Speich is de eerste relatief grote aandeelhouder die nu publiekelijk zijn pijlen richt op Matthias Müller, die voorafgaand aan zijn benoeming als ceo van het concern de baas was van dochteronderneming Porsche AG, de sportwagenfabrikant. Müller heeft de taak gekregen het concern het schandaal te boven te laten komen. Speich is niet enthousiast:  "Meneer Müller was eerder ook onderdeel van Volkswagen. Bovendien was hij de baas van Porsche en Porsche heeft ook dieselmotoren gebruikt. Hij is ook betrokken bij deze zaak."

Müller probeert de bedrijfscultuur te veranderen nadat er klachten zijn gekomen over het functioneren van zijn voorganger Martin Winterkorn, die zou het bedrijf hebben geleid als een dictator. Müller probeert nu intern klokkenluiders aan te moedigen naar voren te treden. Nieuwe richtlijnen zullen op korte termijn worden gepubliceerd en er wordt klokkenluiders bescherming aangeboden.

Mr Speich zei dat Volkswagen het voorbeeld van Siemens moet volgen.  Dit bedrijf  reageerde op een groot omkoopschandaal in 2006-2007 door mensen van buiten het bedrijf te benoemen tot ceo en voorzitter van de raad van toezicht. (bron: Financial Times)